Het is 28 maart 2024 11:34




Plaats een reactie
Naam:
Onderwerp:
Bericht inhoud:
Schrijf hier je bericht. Het mag maximaal 600000 tekens bevatten. 

Opties:
BBCode staat UIT
Smilies staan UIT
URL’s niet automatisch omzetten
Vraag
schrijf water tweemaal achterstevoren met spatie:
Deze vraag is bedoeld om automatische registraties te voorkomen.
 

Voorafgaande berichten - Waarom geen reactie?
Auteur Bericht
  Berichttitel:  Re:  Antwoord met een citaat uit het fotoforum
@Mendel: Waarschijnlijk heb je bij het aanmaken van het A-record ook de domeinnaam ingevuld, terwijl je configuratie-panel dat al automatisch toevoegd. Dan heb je dus een A-record aangemaakt als 'genesis.photodrome.nl.photodrome.nl' (twee keer photodrome.nl). Als je daar nu photodrome.nl weghaalt, zodat er alleen genesis staat, zou het goed moeten zijn.

Hoewel de oplossing van rbwadden om de service van TransIP te gebruiken ook prima is, misschien zelfs beter omdat dan alle SPF, DKIM en DMARC records goed staan, is dit waarschijnlijk de simpelste oplossing om het voor veel mensen wel werkend te krijgen.

rbwadden schreef:
Omdat het A-record niet goed is ingevuld:

ping genesis.photodrome.nl geeft:
Citaat:
ping genesis.photodrome.nl
ping: cannot resolve genesis.photodrome.nl: Unknown host

ping genesis.photodrome.nl.photodrome.nl geeft:
Citaat:
ping genesis.photodrome.nl.photodrome.nl
PING genesis.photodrome.nl.photodrome.nl (178.18.95.32): 56 data bytes
64 bytes from 178.18.95.32: icmp_seq=0 ttl=57 time=11.851 ms
Bericht Geplaatst: 05 mei 2020 13:55
  Berichttitel:  Re:  Antwoord met een citaat uit het fotoforum
g00fy schreef:
Dat MX record moet er dan dus wel uitgehaald worden...

Alle ptr, spf, mx, mail records, etc er uit en die van TransIP er in.
Bericht Geplaatst: 30 apr 2020 16:23
  Berichttitel:   Antwoord met een citaat uit het fotoforum
De MX records hebben allebei prioriteit 10. Dat betekent dat als de mailservice van TransIP wordt ingeschakeld nog steeds ongeveer de helft van de mail via mail.photodrome.nl zal gaan. Dat MX record moet er dan dus wel uitgehaald worden...
Bericht Geplaatst: 30 apr 2020 12:43
  Berichttitel:   Antwoord met een citaat uit het fotoforum
En deze MX records zijn bekend:
Code:
Preferred:  10   mail.photodrome.nl   178.18.95.32
Preferred:  10   mx.transip.email.photodrome.nl      [no response]

Dus nogmaals mijn advies: gebruik de mail service van TransIP.
En ook al eerder gezegd om Let's Encrypt te gebruiken voor veilige verbindingen. Hier een how-to voor Mendel. En dan http redirect naar https instellen.
Bericht Geplaatst: 30 apr 2020 06:57
  Berichttitel:   Antwoord met een citaat uit het fotoforum
Goed gevonden :upc.
Bericht Geplaatst: 30 apr 2020 06:50
  Berichttitel:   Antwoord met een citaat uit het fotoforum
Omdat het A-record niet goed is ingevuld:

ping genesis.photodrome.nl geeft:
Citaat:
ping genesis.photodrome.nl
ping: cannot resolve genesis.photodrome.nl: Unknown host

ping genesis.photodrome.nl.photodrome.nl geeft:
Citaat:
ping genesis.photodrome.nl.photodrome.nl
PING genesis.photodrome.nl.photodrome.nl (178.18.95.32): 56 data bytes
64 bytes from 178.18.95.32: icmp_seq=0 ttl=57 time=11.851 ms
Bericht Geplaatst: 30 apr 2020 06:31
  Berichttitel:   Antwoord met een citaat uit het fotoforum
Ik kan hem nog niet vinden, Mendel. Soms duurt het wel even voordat zo'n wijziging bij elke DNS-server aankomt, dus misschien duurt het nog even. Ik kijk morgen nog even en dan laat ik het nog weten...
Bericht Geplaatst: 29 apr 2020 21:13
  Berichttitel:  Re: Waarom geen reactie?  Antwoord met een citaat uit het fotoforum
A-record genesis.photodrome.nl aangemaakt :)
Bericht Geplaatst: 29 apr 2020 17:20
  Berichttitel:  Re:  Antwoord met een citaat uit het fotoforum
g00fy schreef:
Wellicht zal het inschakelen van de TransIP mailservice, zoals rbwadden zegt, ook werken. Dan stuur je de mail uit via een mailserver van TransIP. Die zal goed geconfigureerd zijn. Ik heb daar zelf verder geen ervaring mee.

Ik wel. Voordeel is dat alles meteen goed staat en je geen zorgen hoeft te maken over de ingewikkelde materie van het instellen van een mail server.
Bericht Geplaatst: 29 apr 2020 14:31
  Berichttitel:   Antwoord met een citaat uit het fotoforum
Dan heb je een mailprovider die hier niet op controleert. De meeste mailservers controleren wel of de hostname waarmee je verbindt bestaat en het IP adres echt bij die host hoort. Als dat niet zo is wordt de mail geweigerd.

Ik probeer het nog eens stap voor stap uit te leggen, want het is best lastig ;):
De hostname van de machine die de mail verstuurd is genesis.photodrome.nl. Een ontvangende mailserver zal nu op internet gaan kijken of die host een IP adres heeft en dus bestaat. Aangezien er geen A record voor genesis.photodrome.nl is, kan de mailserver hem niet vinden en geeft deze foutmelding:
Code:
warning: hostname genesis.photodrome.nl does not resolve to address 178.18.95.32: Name or service not known


Ook wordt gekeken of het IP adres dezelfde host terug geeft (reverse dns). Die reverse DNS entry is er overigens wel:
Code:
host 178.18.95.32
32.95.18.178.in-addr.arpa domain name pointer genesis.photodrome.nl.


Vervolgens wordt de mail geweigerd, omdat de host waarmee wordt verbonden geen IP adres heeft (dus niet bestaat):
Code:
NOQUEUE: reject: RCPT from unknown[178.18.95.32]: 450 4.7.1 <vps8142.xlshosting.net>: Helo command rejected: [b]Host not found[/b];


Deze controle is er omdat veel spam verstuurd wordt vanaf verkeerd geconfigureerde servers. Reverse DNS kan alleen ingesteld worden door de eigenaar van het IP-adres en wordt daarom gezien als belangrijke indicator dat de mail van een legitieme mailserver komt.

Ik beheer mijn eigen mailserver en heb de host in een whitelist gezet, waardoor ik de mail nu wel binnenkrijg. Helaas zullen de meesten van ons afhankelijk zijn van hun provider en kunnen zij dit niet zelf oplossen.
Aangezien er al een reverse DNS entry is voor genesis.photodrome.nl is het volgens mij genoeg om een A-record aan te maken voor deze host met het IP adres 178.18.95.32. Hoe dat precies werkt in DirectAdmin weet ik niet, ik doe dat altijd in het Control Panel van TransIP. Als dat A-record bestaat is er een grote kans dat de meeste mailservers de mail wel zullen accepteren.

Wellicht zal het inschakelen van de TransIP mailservice, zoals rbwadden zegt, ook werken. Dan stuur je de mail uit via een mailserver van TransIP. Die zal goed geconfigureerd zijn. Ik heb daar zelf verder geen ervaring mee.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Mocht je er toch nog vragen over hebben wil ik natuurlijk altijd helpen...
Bericht Geplaatst: 29 apr 2020 13:13
  Berichttitel:  Re: Waarom geen reactie?  Antwoord met een citaat uit het fotoforum
Raar, ik krijg ze wel zelf binnen.
Bericht Geplaatst: 29 apr 2020 11:44
  Berichttitel:  Re: Waarom geen reactie?  Antwoord met een citaat uit het fotoforum
Mendel schreef:
Moet eerst licentie Directadmin vernieuwen

Heeft er niet zoveel mee te maken. Als je de mailservice van TransIP instelt dan werkt het.
Bericht Geplaatst: 29 apr 2020 07:13
  Berichttitel:   Antwoord met een citaat uit het fotoforum
Mail wordt nog steeds geweigerd door mijn mailserver:
Code:
Apr 28 18:56:33 vps1 postfix/smtpd[16063]: warning: hostname genesis.photodrome.nl does not resolve to address 178.18.95.32: Name or service not known
Apr 28 18:56:33 vps1 postfix/smtpd[16063]: connect from unknown[178.18.95.32]
Apr 28 18:56:33 vps1 postfix/smtpd[16063]: NOQUEUE: reject: RCPT from unknown[178.18.95.32]: 450 4.7.1 <vps8142.xlshosting.net>: Helo command rejected: Host not found; from=<photodrome@vps8142.xlshosting.net> to=<photodrome@xxxxxx.xxx> proto=ESMTP helo=<vps8142.xlshosting.net>                   
Apr 28 18:56:33 vps1 postfix/smtpd[16063]: disconnect from unknown[178.18.95.32] ehlo=2 starttls=1 mail=1 rcpt=0/1 bdat=0/1 quit=1 commands=5/7
Bericht Geplaatst: 28 apr 2020 21:38
  Berichttitel:  Re: Waarom geen reactie?  Antwoord met een citaat uit het fotoforum
Als goed is moet nu weer doen :)
Bericht Geplaatst: 28 apr 2020 16:25
  Berichttitel:  Re: Waarom geen reactie?  Antwoord met een citaat uit het fotoforum
Moet eerst licentie Directadmin vernieuwen, daar die door verhuizing is verlopen, wacht op TransIP nu :)
Bericht Geplaatst: 28 apr 2020 15:40
  Berichttitel:   Antwoord met een citaat uit het fotoforum
Ik krijg nog steeds geen mail vanuit het forum. Is het nog gelukt met het aanmaken van het A-record? Dat zou toch echt de oplossing moeten zijn in dit geval...

Als genesis.photodrome.nl geen IP adres heeft, zullen veel mailservers de mail weigeren, omdat ze een zogenaame reverse lookup doen (controle of het IP adres klopt met dat van het maildomein).
Bericht Geplaatst: 28 apr 2020 12:26
  Berichttitel:   Antwoord met een citaat uit het fotoforum
je hebt een punt, ga zo door
Bericht Geplaatst: 10 apr 2020 14:40
  Berichttitel:   Antwoord met een citaat uit het fotoforum
@Mendel Als je toch bezig gaat......je gebruikt DirectAdmin? Dan kun je heel gemakkelijk een gratis Let's Encrypt SSL certificaat instellen zodat alles over https gaat draaien. Zie hier how-to
Bericht Geplaatst: 23 jan 2020 19:34
  Berichttitel:  Re: Waarom geen reactie?  Antwoord met een citaat uit het fotoforum
Dank voor tip, zal er zaterdag naar kijken :)
Bericht Geplaatst: 23 jan 2020 19:29
  Berichttitel:   Antwoord met een citaat uit het fotoforum
Misschien wel interessant voor de beheerders (Mendel?). Iets dat veel gecontroleerd wordt (eigenlijk standaard) door ontvangende mailservers, meer nog dan de zaken die rbwadden noemt, is of er een goede reverse dns entry is.

Bij het domein van photodrome staat de reverse dns op genesis.photodrome.nl. Een ontvangende server zal nu gaan kijken wat het IP adres is van deze host en soms ook kijken of dat overeenkomt met het IP adres waar de mail vandaan komt. In dit geval bestaat er geen IP adres voor genesis.photodrome.nl, waardoor er een grote kans is dat de ontvangende kant de mail weigert. Oplossing: in DNS een A-record aanmaken voor genesis.photodrome.nl dat verwijst naar het IP adres van de server (178.18.95.32). Dat zal veel van de problemen met niet ontvangen berichten oplossen.

Dit staat trouwens ook beschreven in de tweede link die rbwadden noemde:
Citaat:
PTR record:
PTR staat voor pointer record en is een methode om aan een IP-adres een domeinnaam te koppelen. Een PTR record kan alleen worden ingesteld bij de eigenaar van een IP-adres, dus niet door de eigenaar van de domeinnaam. De eigenaar van een IP-adres kan bijvoorbeeld uw internet access provider zijn, maar ook Sylconia, mocht u een server of VPS server afnemen bij Sylconia. Een PTR record wordt gebruikt voor een "reverse lookup ", veel e-mailservers blokkeren de verbinding als u niet gebruikmaakt van een PTR record.
Bericht Geplaatst: 23 jan 2020 19:19


Ga naar:  
cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed