Het is 05 jul 2025 13:17

Plaats hier je foto's die je wel met de leden wilt delen, maar waar je geen beoordeling over wenst te krijgen.

Auteur Eerste kennismaking met de Tamron 70-180 (op sony A7C II)
 Eerste kennismaking met de Tamron 70-180 (op sony A7C II)
BerichtGeplaatst: 03 jul 2025 22:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bij de fonkelnieuwe A7C II nu ook de tamron 70-180 2.8 G.2 (de resterende letterbrei vergeet ik maar) aangeschaft. Een eerste kennismaking, afgezien van de kleurcorrectie (nagenoeg alles alleen de automaat van adobe camera raw) in de raw-bestanden geen bewerking, volledige resolutie. 70 en 200 stand niet helemaal vergelijkbaar, had in de 70-stand eigenlijk iets dichter bij moeten gaan zitten.

70 mm 1/200 f2.8, iso 100
Fotografie

70 mm 1/25 f9.0, iso 100
Fotografie

200 mm 1/250 f3.2 iso 100
Fotografie

200 mm 1/25 f9.0 iso 100
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 04 jul 2025 16:09 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Bezwaar bewerken: Ja
Ziet er veelbelovend uit nu nog wat gewenning bij het instellen en het komt helemaal goed. Veel succes ermee :up

Mvg Yves

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 04 jul 2025 16:17 
Lid
Fotografie

Heb je zelf een conclusie aan de kennismaking kunnen verbinden?

BerichtGeplaatst: 04 jul 2025 16:19 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Zien er qua kleur goed uit.

Valt mij op dat zowel op 70 als 200mm de scherpte niet top is bij de grotere diafragma's
Bij de kleinere diafragma ziet het er goed uit.

Zelf ervaar ik ook wel eens dat het niet de scherpte is die ik zou willen of gewend ben en dat kan veroorzaakt worden door buiten je range geschoten, te lange sluitertijd in combinatie met bewegingsonscherpte.

Denk als je er een beetje mee speelt en oefent je er veel plezier van gaat hebben.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 04 jul 2025 17:35 
Lid
Fotografie

Wat ik tot nu toe (tot mijn vreugde) vooral ontdek is dat deze beelden veel voller van kleur (dynamic range heet dat geloof ik) en detail zijn dan wat ik gewend was. En dat ik bij grotere diafragma's daadwerkelijk kan gaan spelen met onscherpte in de achtergrond.
En inderdaad dat ik nog heel veel moet ontdekken, maar daar had ik al wel op gerekend. Wat we daarbij wel tegenvalt is dat Sony niet eens meer de moeite doet om een echte handleiding te maken waarin je gewoon per onderdeel de mogelijkheden op een rijtje vindt. Heb nu maar een Engelstalig boek aanschaft, komt volgende week binnen.

BerichtGeplaatst: 04 jul 2025 18:31 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Foto 1 en 3 zijn bij mij niet de grote bestanden, maar 1200x800 pixels, foto 2 en 4 zijn wel heel groot. :dk

Ik ben wat kritischer dan m'n voorgangers, want vooral het grote bestand van foto 4 is niet goed scherp(foto 2 ken net, maar zou van mij ook nog wat scherper mogen), maar heeft denk last van bewegingsonscherpte(weet niet of je een statief hebt gebruikt en daarnaast ook de timer van de camera, of een afstandsbediening?).
Dat is vaak ook een nadeel van aftermarket lenzen ten opzichte van originele (in dit geval Sony) lenzen, de Sony lenzen hebben stabilisatie in de lens dat samenwerkt met de 5-assige beeldstabilisatie van de camera en daardoor kun je ook met hele lage sluitertijden toch scherpe beelden uit de hand maken.
Bij foto 1 en 3 is het lastig om de juiste scherpte te bepalen, omdat ze daarvoor wat te klein zijn.

Ik ga ervan uit dat foto 3 en 4 met 180mm gemaakt zijn. ;)

Wat betreft handleidingen kun je heel veel op i.net, bijv. Youtube vinden.
Volgens mij zit er wel een soort van handleiding in het menu, die aangeeft wat een handeling doet als je 'm uitvoert, dat kun je dacht ik ook uitschakelen, maar ben er niet helemaal zeker van. :dk
Dynamic range(dynamisch bereik) gaat volgens mij over details in wit en zwart, je hebt met een hoger dynamisch bereik minder snel last van over- en onder-belichting, dus meer details in zwart en wit.
Dat je met deze camera meer details zult zien dan met je RX10 is een ding dat wel zeker is, vooral als je echt in gaat in zoomen of croppen zul je het verschil goed kunnen zien. :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp