thijsdegraaf schreef:
Hallo allemaal,
Ik zag op de teller, dat er vanaf dit forum naar mijn site was gekeken. Ze staan wel op mijn site, maar op een andere bladzijde. Om ze goed te kunnen determineren is het handig om foto's van verschillende kanten te hebben. Maar daarom zijn mijn foto's vaak minder mooi, omdat ik maar aanklik.

Ik ben meteen lid geworden van dit forum, want ik kende het nog niet.
De eerste is inderdaad een pyamavlieg. Tegenwoordig Snorzweefvlieg (Episyrphus balteatus) Genus: Episyrphus genoemd. Herkenbaar aan de dunne bandjes. Soms zijn die nauwelijks te zien, maar dan zie je op die plek nog wel een soort snorretje. Vandaar de andere naam. Er is in Nederland één soort. Vergissen is dus niet mogelijk.
De tweede is heel wat lastiger. Je kunt nog net zien, dat de ogen uitelkaar staan. Het is dus een vrouwtje. Dan moet het zijn een Bessenbandzwever, bessenbandzweefvlieg (Syrphus ribesii) Genus: Syrphus
Vrouwtje S. ribesii is het enige vrouwtje van dat geslacht met geheel gele dijen. Het mannetje is veel lastiger te determineren. De Bosbandzwever en de Kleine Bandzwever lijken er namelijk sprekend op.
Je kunt ze vinden op
http://www.tuin-thijs.com/zweefvliegen2.htmGroeten, Thijs
Hallo Thijs.
Hier ben ik erg blij mee ,ik zoek al even naar de juiste namen van de beestjes.
En nu blijkt het is toch niet zo makkelijk, ze lijken ook erg veel op elkaar.
Thijs mijn harte dank voor de informatie.
Tevens ook mijn complimenten voor je mooie en interessante site.
En natuurlijk ook van harte welkom

op dit gezellige en leerzame forum.
Maar we zullen van jou ook nog veel kunnen leren
Groetjes Julia-V