Een gedeeltelijk antwoord op de eerste vraag heb ik al. Kijk maar naar onderstaand detail van het blad het dichtst bij het beeld. De software is wel in staat om een blad dat is verplaatst door de wind weer terug te plaatsen bij het alignen van de foto's, maar een blad dat krom gaat staan, wordt natuurlijk nooit meer recht. Daarom zie je ook een steel en twee toppen. Alles bij elkaar vind ik het niet al te gek...

Verder ben ik er met die rode en groene bol niet uitgekomen. Ik heb de foto eerst ge re-mapt, en daarna het roden bolletje eruit gehaald. Dat lukt aardig, maar je blijft randjes zien omdat het niet een egale verkleuring is (zoals een lijmvlek), maar een graduele verkleuring. Dus de foto's zijn weggegooid. Gelukkig had ik er nog meer, met een iets beter standpunt. Daar heb ik een (al zeg ik het zelf) heel aardige HDR van gemaakt. Verbazend hoe goed je het profiel van het beton ophaalt. Nee, het was geen marmer. Beetje gevignetteerd voor het effect van doorkijkje.

Gebruikte software: CS5 met de eigen HDR plugin en de trial versie van HDR effex PRO plugin. De laatste heeft zonder meer de mooiste defaults. Maar ja, 160 euro is toch geld, he?