Is niet alleen bij vogelfotografie zo en is ook niet alleen hier op PD.
Ook bij andere soorten van fotografie hebben het liefst zo min mogelijk storende dingentjes in beeld, kijk maar naar bijvoorbeeld portretfotografie, daarbij is het volgens mij nog veel erger.
Maar je kunt ook gewoon in de natuur mooie foto's maken van vogels, watervogels zie je bijvoorbeeld bijna niet in vogelhutten en ook Torenvalkjes kom je er weinig tegen, dus dat soort vogels zal je toch gewoon in hun eigen omgeving, die niet gecreëerd is, moeten fotograferen.
Ook de Zeearenden die ik in Noorwegen en Polen heb gefotografeerd zijn niet vanuit een hut gedaan, maar vanuit een boot....dus de vogels komen dan niet naar jou toe, maar jij moet naar de vogels en de omgeving is dan ook niet gecreëerd.
Ik vind foto's in een hut ook erg leuk om te doen, want de vogels blijven vaak goed zitten omdat ze jou niet zien, maar soms vind ik het er te 'gemaakt' uitzien, dat verschilt nogal per hut.....heel vaak ben ik trouwens nog niet in een hut geweest, misschien 4 of 5 keer en elke keer was Fotosmurf er ook bij.