.
De rubriek Ratjetoe staat gewoon onder Fotobeoordeling.
Wat valt onder beoordeling en wat niet?
Als iemand hier een foto plaatst mag er toch wat van gezegd/gevonden worden.
Als er geen reactie mag worden gegeven, kun je dat gewoon instellen in phpBB.
Verder heb ik ook nog eens netjes aangegeven waarom ik de foto hier heb geplaatst en wat ik gedaan heb.
Kan natuurlijk zijn dat een kijker het niet interessant vindt, dan hoeft er geen reactie te volgen.
Doe ik regelmatig, in welke rubriek dan ook.
In rubrieken die wel ter beoordeling zijn, zie ik heel regelmatig opmerkingen als “mooi plaatje”, “fraai beeld”, “leuke foto”, “knap gedaan” of gewoon
Als er dan een ster wordt uitgedeeld, kan zelfs worden volstaan met “gefeliciteerd met TC”.
Van een echt diepgaande beoordeling gevolgd door goede discussie is maar zelden sprake.
Geen verwijt, ik maak me er ook wel schuldig aan.
Veel fotoforums zijn er al aan ten onder gegaan. Het gaat richting sociale media.
Snel foto’s plaatsen, twee dagen aandacht, wat duimpjes scoren en op naar de volgende.
.
Veel nieuwkomers hebben gêne om een eerste foto te plaatsen, daarom kijken die vast in Ratjetoe (niet ter beoordeling) of ze daar wellicht kunnen beginnen.
Als ze daar zien hoe je bejegend kunt worden, is dat geen aanmoediging.
Ga er vanuit dat degene die foto’s plaatst in Ratjetoe daar een reden voor heeft en respecteer dat.
Niet lang geleden plaatste Fotosmurf – Joop hier een foto waar hij zelf niet zo tevreden over was, maar wilde hem wel delen.
Veel reageerders wilden hem overtuigen dat dat een verkeerde keuze was.
Geef elkaar de ruimte en vertrouwen. Ook hier mag je best zeggen wat je van een foto vindt.
Natuurlijk mag je ook vragen waarom iemand een foto juist hier plaatst, maar accepteer ook de uitleg die daar mogelijk op volgt.
Laat in ieder geval obligate opmerkingen als “ik hoef hier niks van te zeggen want de foto staat “niet ter beoordeling” achterwege.
Zo houden we voor iedereen het forum aangenaam, gezellig en veilig.
.
.