Het is 27 apr 2024 15:37

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Plaats hier je foto's die je wel met de leden wilt delen, maar waar je geen beoordeling over wenst te krijgen.


Auteur dat is zuur
 dat is zuur
BerichtGeplaatst: 16 nov 2023 17:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 422
Woonplaats: weert
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
dat is goed gelukt. maar om zomaar een foto te gebruiken en te bewerken van een andere fotograaf en daar mee de auteurs recht schenden van iemand gaat mij te ver om een foto weer goed te krijgen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 dat is zuur
BerichtGeplaatst: 16 nov 2023 17:58 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24523
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zeker goed gelukt, ziet er zeer geloofwaardig uit. Heb je inderdaad een andere foto van het evenement gebruikt om dit zo te reconstrueren? Zoja, dan heb je dat slim en kunstig gedaan. Heeft Nicky dan een punt wat betreft auteursrechten? Je bent daar dacht ik goed van op de hoogte?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 dat is zuur
BerichtGeplaatst: 16 nov 2023 23:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1015
Woonplaats: Rijnmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
.

AI (Artificial Intelligence – Kunstmatige Intelligentie werkt met herkenning en analysering van bestaande beelden c.q. delen van beelden.
Alles wat aan beeld op internet verschijnt, wordt verzameld, geanalyseerd en gecatalogiseerd (gedetailleerd beschreven).
Met behulp van tools als DALL· E 2 -- Midjourney -- Photoshop -- Topaz -- etc., kun je in foto’s veranderingen aanbrengen, beeld of delen verwijderen, toevoegen, zelfs beelden compleet uit het niets genereren.
Er is volop discussie over de rechten van gebruikt materiaal, maar de moeilijkheid is dat het uit tal van delen kan bestaan die met geen mogelijkheid zijn te herleiden.
Als je een portret laat genereren, is dat een niet bestaande figuur, samengesteld uit bijv. ogen, neus, mond, voorhoofd, kin, oren, haar, etc.
Als je in een eigen foto een hond, een kat of een postbode toevoegt, heb je geen idee hoe die/dat figuur is samengesteld.
Op de oorspronkelijk geplaatste foto is geprobeerd de in de weg staande fotograaf met AI te verwijderen en terug te halen wat hij bedekte.
Met alleen een simpele opdracht in AI gaat dat hier niet lukken, wel kun je er een begin mee maken door te verwijderen.
Herstellen zal echter moeten met een combinatie van AI en handwerk.
Het zand laat zich makkelijk herstellen, al was het maar met alleen het kloontool.
Het linker voorwiel is al een stuk lastiger, dat vraagt om deel AI. Met het beeld van de rechter voorband en een beschrijving van wat je wilt bereiken, kom je een heel eind, maar dat inplakken is nog niet zo makkelijk (ander perspectief, grootte – schalen).
Motorkap en grill kun je spiegelen/uitbreiden met AI.
Op https://www.foto-58.nl/dutch-dakar-2023-eersel/ heb ik beelden gezien hoe het front er uit zou moeten zien. Helaas even knippen en plakken was er niet bij.
Het enige wat echt onbekend was, is de voorplaat met het kenteken. Dat deel heb ik echt even moeten “lenen”.
Je kunt zeggen dat circa 90% bestaat uit originele delen van de oorspronkelijke foto en de rest AI plus het geleende.
Dus is het nog steeds eigendom van de oorspronkelijke fotograaf, het geleende is zo algemeen (als je een uit een foto geknipt Mercedeslogo plakt op een eigen foto van je Lada zal niemand behalve misschien Mercedes dat een probleem vinden) en AI delen zijn onherkenbaar/onherleidbaar.
Misschien komt iemand ooit op het idee om een soort Bumarechten voor AI creaties te gaan berekenen.
Overigens een beeldbewerker wordt nooit eigenaar van het door haar/hem bewerkte beeld van een ander, tenzij daarover uitdrukkelijk afspraken zijn gemaakt.
.

.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 dat is zuur
BerichtGeplaatst: 17 nov 2023 12:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1015
Woonplaats: Rijnmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
.

Om verdere discussie te voorkomen, heb ik de bewerking weer weggehaald.
Ik doe die bewerkingen om mijn PS-vaardigheden te onderhouden en te verbeteren.
Als ik hiervan wat plaats, laat ik zien wat mogelijk is of puur ter lering en/of illustratie,
maar niet om een schoonheidsprijs te krijgen.
.

.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 dat is zuur
BerichtGeplaatst: 17 nov 2023 13:43 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24523
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank voor je uitgebreide uitleg, voor iedereen zeer leerzaam dunkt me. Bewerking had van mij niet weggehoeven, maar dat hangt uiteraard van Nicky af.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 dat is zuur
BerichtGeplaatst: 17 nov 2023 13:46 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40727
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Van mij had ie ook niet weg gehoeven. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 80 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed