Gisteren reed ik naar mijn werk en zag ik in een flits wat langs de kant van de weg liggen. Gezien de kleuren van de veren dacht ik gelijk aan een roerdomp. OP mijn werk aangekomen heb ik een dienstauto gepakt en ben ik gaan kijken. Mijn verwachting was dat hij dood was en ik was van plan om hem naar het Fries Museum te brengen. Aangekomen bleek het idd een roerdom te zijn en tot mijn verbazing nog in leven. Wat een prachtig dier om van zo dichtbij te mogen bewonderen. Ik heb de roerdomp opgepakt en in een doek gewikkeld. Bij de vogelopvang bleek dat zijn beide poten net onder het knie gewricht verbrijzeld waren. Hier kunnen ze niks aan doen helaas. De mooie roerdomp is uit zijn lijden verlost.
Gezien mijn ontmoetingen met de roedompen de laatste tijd had ik een beetje een weemoedig gevoel gek genoeg. Ik heb van ze mogen genieten, op de foto kunnen zetten maar deze heb ik niet kunnen helpen helaas. Jammer. Ik heb wel foto's gemaakt van het hele gebeuren alleen denk ik niet dat deze hier op het forum thuis horen. We gaan nog wel bezig om het één en ander te veranderen mbt het dood maken. Dit gebeurd met co2 in een ton terwijl er gewoon spuitjes zijn die de dierenarts bv ook gebruikt. Veel diervriendelijker in ieder geval. Kijken hoe ver wij kunnen komen daarmee.
Ik heb trouwens het gevoel dat hij al vliegend aangereden is. Met zijn poten tegen de dakrand van een auto bv. Verder had hij namelijk niks.
Ik heb een aantal foto's bijelkaar gezocht van dit prachtig dier. Ik hoop niet dat de fotograven daar moeite mee hebben anders hoor ik het wel! Foto's zijn afkomstig van dit forum.
Bedankt voor het lezen.
mvg Jan
Dieder:

De Groot:

Van mijzelf: