Het is 19 mei 2025 18:25

Plaats hier je foto's die je wel met de leden wilt delen, maar waar je geen beoordeling over wenst te krijgen.

Auteur Dynamisch ?
 Dynamisch ?
BerichtGeplaatst: 09 mei 2010 12:36 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heb even een vraagje welke foto's zijn dynamisch ? Of zijn er geen foto's echt dynamisch qua lijnvoering ?

1.
Fotografie

2.
Fotografie

3.
Fotografie

4.
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Dynamisch ?
BerichtGeplaatst: 09 mei 2010 13:02 
Lid
Fotografie

Ik neem aan dat je "dynamisch" bedoeld als in "net alsof er beweging in zit"?

Want er wordt ook gesproken over dynamiek als men het over contrast heeft of over het dynamisch bereik (het aantal stops dat er in één en dezelfde foto zit).

Die derde vind ik persoonlijk het meest dynamiek hebben qua lijnenspel. Maar die laatste draait ook wel lekker :) Maar hij had stukken beter geweest mocht die draaiing een gans eind hebben verdergelopen. Zelf zou ik wel getracht hebben om die 3de foto wat minder centraal te nemen en vanuit een ander standpunt. Hierdoor zou je meer perspectief kunnen krijgen. En meer perspectief zou ook meer dynamiek geven door de dieptewerking die je dan krijgt denk ik. Een beetje een combinatie van 2 en 3 maar dan met meest 3 er in ;) :D . Maar waarschijnlijk was dit niet mogelijk om zo'n positie in te nemen vermoed ik.

Dynamiek in een foto kan het gemakkelijkst bereikt worden door echte beweging te suggereren.
"Pannen" bijvoorbeeld, of met een klein dafragma in-of uitzoomen terwijl men fotografeert.
Nog gemakkelijkker kan dit bereikt worden in de na-bewerking. Maar dit is hier een beetje naast de kwestie want in deze foto's gaat het hem om het lijnenspel natuurlijk.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Dynamisch ?
BerichtGeplaatst: 09 mei 2010 13:38 
Lid
Fotografie

Derde en vierde zijn hier de pakkende platen waar ons oog aangenaam langs de lijnen, curve's en diagonalen door de ruimte wordt geleidt.

De eerste twee zijn voor mij wat meer statischer.

De lichval bij de derde, en het verloop met de schaduwen en sterke contrasten maakt deze tot mijn favoriet van de laatste twee.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp