Hieronder zie je mijn oorspronkelijk idee voor de maandopdracht Licht (september).
Ikzelf vond de foto toen wel mooi, maar had er mijn twijfels over dus postte ik het niet.
Achteraf vind ik de foto technisch gezien ook niet gelukt, omdat het te donker is (in de schaduwen maar 5 tinten rood bijvoorbeeld) en te veel ruis bevat. Ik liep echt tegen de grenzen van mijn toestel aan. 30 seconden sluitertijd en nog te donker.
Achteraf beredeneerde ik ook dat 1 kaarsvlam achter gekleurd glas nooit voor voldoende licht kan zorgen, ook al was het erg gezellig in het donker.
Hoge ISO waarden geven bij mij ruis, maar wat ik nu ook heb gemerkt is dat vooral bij lange sluitertijden de sensor per pixel meer of minder lichtgevoelig blijkt. (Ik krijg al ruis bij Iso 200 als de sluitertijd lang is.)
Dit gaf me een beetje een domper wat betreft de camera en maakte mij (tijdelijk) wat minder enthousiast met fotograferen.
Maargoed, dat laatste komt wel goed, ooit.

Anyway, ik wou toch even laten zien wat ik als idee had voor de foto voor de maandopdracht.
Ik heb expres even gewacht tot oktober zodat ik niet anderen zou kunnen beïnvloeden.

Model = NIKON D40 - Exposure Time = 30" - F Number = F20 - Exposure Program = Aperture priority - ISO Speed Ratings = 400 - Shutter Speed Value = -4.91 TV - Aperture Value = 8.64 AV -
Exposure Bias Value = +1EV - Flash = Off - Focal Length = 185mm - Focal Length In 35mm Film = 277mmDe hoge diafragmawaarde was nodig om de tekst een beetje scherp te houden.
Het is namelijk een kaarslichthouder op een A4 papiertje met de tekst geprint (je ziet ongeveer de helft van het A4tje).
Geen fotobeoordeling hier dus, maar wel de vraag of dit een geslaagd idee geweest zou kunnen zijn voor de maandopdracht als er wat minder ruis in zou zitten en het geheel wat lichter zou kunnen zijn? Want bewerken heb ik al geprobeerd, maar omdat zoals gezegd maar erg weinig tinten kleur in de donkere delen zitten, is elke bewerking erg lelijk. Yup, ik heb een RAW foto gebruikt.