Thnx!
Langharen waren fokfouten, maar veel mensen wilden toch een langhaar, daar is de Oud Duitse Herder ook uit voortgekomen, eigenlijk zijn 't dus gewoon mislukte Duitse Herders.
Fokken met 2 langharen geeft gegarandeert langharige pups, dus erg moeilijk was 't niet.
Ik hoorde dat de Raad van Beheer van de VDH ze nu wel officieel heeft toegestaan, dus met een Oud Duitser kun je nu ook op een kringgroep terecht.
De hond die we nu hebben[en de vorige dus ook] hebben we niet genomen om weer mee te africhting in te gaan, meer gewoon als huishond en m'n vrouw wandelt heel graag met de hond.
Zij gaat nu ook elke week naar een gewone algemene hondentraining, waar meerdere rassen tegelijk lopen, want ze wil wel dat ie een beetje luistert en goed aan de lijn meeloopt en zo.
Met onze 2e[Heros] en 3e hond[Waico] heb ik in de africhting gezeten en met Waico ook nog met redelijk succes.....heb redelijk wat wedstrijden gedraaid en 2x op de Nederlandse kampioenschappen gestaan.
Met Heros[die er volgens de rassenstandaard ook nog eens redelijk uitzag] heb ik ook nog een paar keer een clubmatch gelopen en de hond ook aan laten keuren, waarbij ie keurklasse 1A haalde.....was dus een zeer goed gebouwde hond, maar kwa moed en belastbaarheid[uitdrukking uit de africhting

] was ie een stuk minder dan Waico.