Het is 03 mei 2025 23:18

Plaats hier je foto's die je wel met de leden wilt delen, maar waar je geen beoordeling over wenst te krijgen.

Auteur Advies gevraagd
 Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 04 aug 2011 14:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik had zin om wat met HDR te gaan spelen, dus ik liep de tuin in om een paar foto's te maken met stevige licht/donker contrasten erin.

Vraag 1: je kunt van statief fotograferen wat je wilt, maar de bladeren van de bomen (in dit geval de waterplanten) staan niet stil. Komt zoiets ooit goed in HDR, of blijf je dubbel zien ?

Vraag 2: toen ik de foto's op de computer deed, zag ik een rode en een groene vlek. Waardoor wordt dat veroorzaakt, en hoe voorkom je dat?

Ik had UV filter en Zonnekap erop, en fotografeerde met bracketing van 3 diafragma's en op allemaal zijn de vlekken te zien.

Advies en opmerkingen worden gewaardeerd...

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 04 aug 2011 15:32 
Lid
Fotografie

Een gedeeltelijk antwoord op de eerste vraag heb ik al. Kijk maar naar onderstaand detail van het blad het dichtst bij het beeld. De software is wel in staat om een blad dat is verplaatst door de wind weer terug te plaatsen bij het alignen van de foto's, maar een blad dat krom gaat staan, wordt natuurlijk nooit meer recht. Daarom zie je ook een steel en twee toppen. Alles bij elkaar vind ik het niet al te gek...

Fotografie

Verder ben ik er met die rode en groene bol niet uitgekomen. Ik heb de foto eerst ge re-mapt, en daarna het roden bolletje eruit gehaald. Dat lukt aardig, maar je blijft randjes zien omdat het niet een egale verkleuring is (zoals een lijmvlek), maar een graduele verkleuring. Dus de foto's zijn weggegooid. Gelukkig had ik er nog meer, met een iets beter standpunt. Daar heb ik een (al zeg ik het zelf) heel aardige HDR van gemaakt. Verbazend hoe goed je het profiel van het beton ophaalt. Nee, het was geen marmer. Beetje gevignetteerd voor het effect van doorkijkje.
Fotografie

Gebruikte software: CS5 met de eigen HDR plugin en de trial versie van HDR effex PRO plugin. De laatste heeft zonder meer de mooiste defaults. Maar ja, 160 euro is toch geld, he?

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 04 aug 2011 16:28 
Lid
Fotografie

Die rode en groene vlek zijn toch wel lens flare volgens mij, dus toch lichtinval, zo'n zonnekap kan ook niet alles tegenhouden. Vaak is heel iets verplaatsen van de camera al wel voldoende.
Mag ik vragen waarom je kiest voor diafragma bracketing? Daardoor verandert de de dof op iedere foto. Zou sluitertijd bracketing niet beter zijn?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 04 aug 2011 16:52 
Lid
Fotografie

ben het muse eens op beide onderdelen.
toevallig een (uv)filter op je objectief?
beter met windstil weer fotograferen als je ruisgewas op de foto hebt.
mensen en auto's e.d. kun jer eruit poetsen.

ken je deze?
http://range.wordpress.com/2006/07/15/m ... elaxation/
en
http://www.stuckincustoms.com/hdr-tutorial/

en henry heeft ook nog een tip hdr uit en raw beeld

Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 04 aug 2011 18:55 
Lid
Fotografie

Probeer voor stilstaande bladeren eens een snellere sluitertijd.
Of bedoel je meer dat de HDR stand die je op de camera hebt het veroorzaakt omdat er 3 foto's genomen worden in 1 seconde?
Misschien zou je dan een vuistregel kunnen aannemen en dat zou dan zijn ; geen HDR fotografie met het toestel als er bewegende delen zijn?

En zo te zien aan de schaduw van de bomen fotografeer je gedeeltelijk tegen de zon in. Dat moet je het liefst voorkomen.

Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 04 aug 2011 19:23 
Lid
Fotografie

Vind m zo ook wel leuk, met een beetje HDR;
Fotografie

Alleen jammer dat na de upload altijd weer iets mis is met de kleuren.. net een tikkeltje te puur.

Advies gevraagd
BerichtGeplaatst: 05 aug 2011 07:26 
Lid
Fotografie

Dank jullie wel voor de reacties. Ik ga de tutorials eens doorwerken, op het werk is het toch vrijdag :-)

@muse : ik heb nooit nagedacht over het verschil tussen diafragma bracketing en sluitertijd bracketing. In beide gevallen wordt de belichting aangepast met een in te stellen deel van een f-stop. Ik fotografeer met een Sony a580, dus ik kan inderdaad kiezen welke ik gebruik. Misschien bestaat er ook nog bracketing via de manipulatie van de ISO waarde?? Nooit bij stilgestaan.

@peteralexander : Mooi opgeleukt. Het krijgt nu een metaalachtige glans. Eigenlijk best wel aardig, en het groen springt er nu uit.

Ik heb trouwens ook eens met Photomatix geprobeerd als derde optie, en die geeft (overigens bij een andere set foto's) nog weer mooiere resultaten.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp