Maar even in ratjetoe want de kwalitieit van de volgende foto's laat wat mij betreft helaas sterk te wensen over. Maar voor mij zijn ze van grote betekenis.
Gisteren ben ik ondanks mijn ziekte naar Den Helder getogen om een mogelijke Rode Rotslijster te zien. Nou ja, ik werd opgehaald door een bevriende vogelfotograaf anders had ik het niet kunnen doen. De Rode Rotslijster is een zeldzame dwaalgast die slechts enkele malen in Nederland te zien is geweest. Maar om de één of andere reden heb ik hem altijd gemist. Wel heb ik een aantal jaren terug een Blauwe Rotslijster gezien, dit was tot nu toe het enige geval in Nederland.
Wat wil nu het geval, er is sterke twijfel of dit wel een Rode Rotslijster is of misschien een nog veel zeldzamere Aziatische ondersoort van de Blauwe. Ook zou het om een kruising tussen deze twee soorten kunnen gaan. De kenners vliegen elkaar nog net niet in de haren in de verschillende discussies op Internet.

Laat je niet misleiden door de kleur die overwegend blauw is. Het is een jong mannetje en nog niet uitgekleurd.
Dus wie weet heb ik nog steeds de Rode Rotslijster niet op mijn lijstje van Nederlandse waarnemingen (een schaamsoort noemen we dat

). Maar in ieder geval wel een prachtige waarneming van een prachtige vogel. En ik ben blij dat ik erbij aanwezig kon zijn.