Het is 28 maart 2024 12:27


Plaats hier je foto's die je wel met de leden wilt delen, maar waar je geen beoordeling over wenst te krijgen.


Auteur Mijn nieuwe kleppenset
 Mijn nieuwe kleppenset
BerichtGeplaatst: 01 dec 2013 15:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1554
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Onlangs kocht ik een kleppenset. Leuk, maar eigenlijk net niet.

Het ding is niet precies genoeg. Ik kan het licht er niet mee krijgen waar ik wil. Dit komt omdat het licht eigenlijk niet precies genoeg te sturen is. Mijn opstellingen in de stillevens zijn vaak relatief klein. Dit vereist ook hele kleine aanpassingen bij zo'n kleppenset. Zeker ook als je met je licht dichtbij zit. Als ik een schaduw een centimeter wil verplaatsen, dan moet ik een klep misschien maar 2 millimeter kunnen verstellen, en dat gaat niet. Ik weet het, het is misschien gerommel in de marge, maar die marge maakt of breekt het.
Daarnaast blijf je eigenlijk altijd wel met een harde lichtbron zitten bij zo'n kleppenset. Enerzijds kan dat mooi zijn qua lichtbron (het geconcentreerde van één punt) maar aan de andere kant geeft het ook harde schaduwpartijen waar je soms net niet helemaal op zit te wachten.

Kortom, daar moest iets op gevonden worden. En aangezien ik er eigenlijk niet echt een kant en klare oplossing voor kan vinden, moeten we zelf klussen. En dat vind ik eigenlijk ook wel leuk om te doen. Dus ik gisterenmiddag aan de slag.

Fotografie


Wat ik gisteren wilde proberen, was licht van boven en dan wel gestuurd.
Hoewel zo'n stilleven op een dorpel nogal plat is, maak ik vaak toch een driedeling qua diepte:
- Je hebt de voorgrond, de voorzijde van de dorpel.
- De bovenkant van de dorpel, waar mijn onderwerpen staan
- De achtergrond, in dit geval het bruine doek

Ik wilde praktisch geen licht in de voorgrond, wel licht in het midden en ook niet in de achtergrond.
Licht in voor en achtergrond mag wel, anders wordt het helemaal zwart. Maar het moest wel behoorlijk minder zijn als wat er op mijn onderwerp kwam. Ik kan met meerdere flitsers werken, maar dat vind ik niet de uitdaging en de fun. Ik wil het met één lamp kunnen doen.

Als experiment had ik twee planken uit de schuur gehaald. Deze waren ongeveer 1.20 x 0.5 en ik bedacht dat als ik ze er boven zou leggen, ik een klein kiertje ertussen kon laten. Dit kiertje kon ik dan aan de voorzijde net op de rand laten vallen. Een beetje licht wat er nog voor zou vallen (zei het deels in de schaduw) zou dan misschien net genoeg licht geven aan de voorzijde, anders was dat met wat reflectie wel in te vullen.

De planken zou ik op twee dwarsleggers van een achtergrondsysteem leggen.

Fotografie


Hierboven zie je de twee planken deels van onderen. Het is niet goed te zien, maar het kiertje licht boven de dorpel. Toch valt er nog wat licht aan de voorkant. Dit komt omdat door de stand van de lichtbron t.o.v. het kiertje. En ook door de vorm van de plank. Licht wat door een deur komt, dat spreid zich aan de andere kant ook een beetje uit. Het blijft een opening en geen tunnel. Dit stukje aan de voorkant zal nog verbeterd worden door middel van een extra opstaande rand. Maar dat is toekomst. Het ging me in eerste instantie om het principe van het systeem. Daar moet je nog niet teveel tijd in willen steken. Als het niet goed is, dan heb je een hoop tijd verspild aan de dingen.

Maar dat licht wat over de voorgrond viel, wordt door middel van een stukje karton ook weer een stukje teruggereflecteerd.
Dat was niet de reden dat dat karton er lag hoor. Het witte schaaltje reflecteert toch een beetje en zonder dat karton was er een diep zwart gat voor de dorpel. Dit reflecteerde als een zwarte vlek in het schaaltje en was niet fraai. Dit kartonnetje loste dat op. Aan de ene kant zit het vast op de tafel en aan de andere kant wordt het door een statief en klem ondersteund.

Mijn lichtbron staat niet precies boven het schaaltje. Het staat iets of wat boven de losse aardbei. Hierdoor krijg ik een wat speelsere schaduw op de aardbeien in het schaaltje. Het houdt ze aan de kant van de losse aardbei iets lichter en aan de rechterkant van de foto iets donkerder. Dat werd wel iets te donker, dus moest ook daar een stukje reflectie komen om dat in te vullen. In dit geval was het een losse klep van de kleppenset. Kwam ie toch van pas. Deze klep is ongespoten, dus het is gewoon het kale aluminium wat voor de reflectie kan zorgen. Het vulde het schaaltje mooi in aan de schaduwzijde.

Fotografie


Hierboven zie je goed wat dat kleine beetje reflectie nu daadwerkelijk doet. Het maakt net het verschil. Let er op dat bovenstaande foto uit een andere hoek is gemaakt dan de daadwerkelijke foto en dat het instellicht niet proportioneel is aan het flitslicht. Ook de verlichting zelf van de studio staat nog aan. De verhouding van invulling en de rest van de scene is dus niet representatief.

Fotografie


Hierboven dan de totale opstelling. In totaal worden er toch al weer 11 statieven gebruikt. Het schiet soms op. Eentje voor de lamp, eentje voor de camera, eentje om het karton te ondersteunen. Twee voor de achtergrond en vier voor de dwarsliggers. Daarnaast ook nog twee om het witte doek te ondersteunen. 11 in totaal dus.

Dat witte doek was wel belangrijk. Het is een groot stuk vitrage. Dit ligt enkelzijdig over de kier. Het maakt het licht net wat zachter. En het zit drie-dubbel naar de legger opgevouwen. Zo wordt het licht wat op de achtergrond valt behoorlijk veel minder.
Ook zie je op het witte doek nog wat dingen liggen. Dit waren ook stukjes van de kleppenset waarmee ik de kier in de breedte wat kon controleren. Het geeft me de gelegenheid om de kier smaller of breder te maken waar ik dat wil. In dit geval zorgde het er nog meer voor dat er nog net iets minder licht viel op de rechterkant van de foto.

En het geheel geeft natuurlijk ook een mooi beeld over hoeveel ruimte ik eigenlijk gebruik voor het fotograferen van iets van amper 30 centimeter breed.
Ik was aan de achterkant van de opstelling bezig toen een collega binnenkwam. Ze dacht dat ik een tent aan het bouwen was. En in zeker zin is dat ook wel zo. Ik zou, werd op Facebook al geopperd, een lichttentje kunnen gebruiken. Maar dat geeft niet de vorm van controle die ik vereis. Daarnaast zijn de opstellingen zelf eigenlijk net te groot voor een lichttentje. Of het wordt een duur tentje. Dit is a) goedkoper en b) veelzijdiger.
Je hoeft niet altijd in de fotozaak te komen om interessante en handige dingen te kopen

maar genoeg gel*l, tijd voor het resultaat

Fotografie


Ben er totaal nog niet content mee hoor. Er zit nog veel in de foto wat verbeterd moet worden. Zo kreeg ik halverwege het idee dat het licht van rechtboven echt niet fraai was. Maar ik had geen zin om alles te verplaatsen en meer van opzij te sturen. Maak hem binnenkort nog wel eens goed over. Reden ook om hem in Feeback te zetten

Qua photoshop is er niet zoveel aan gedaan. De voorgrond is nog wat donkerder gemaakt en in de achtergrond heb ik een gradient-curves gemaakt om het licht rechtsboven wat feller te houden dan linksonder.

Dit bevalt me wel een stuk beter dan een kleppenset. Iets wat ik dus wel verder uit wil werken. Ik wil aan de voorste 'deur' in ieder geval een opstaande rand die ik kan verstellen zodat ik mijn schaduw aan de voorzijde preciezer kan krijgen.
Op de achterste deur wil ik iets maken wat me beter in staat stelt om het gebruikte licht ook beter op de achtergrond te sturen. Moet daar nog even over dubben wat handig en verstelbaar is. Maar ga er denk ik wel op verder borduren


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Mijn nieuwe kleppenset
BerichtGeplaatst: 01 dec 2013 15:56 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 48977
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
interessant verhaal jeroentje.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn nieuwe kleppenset
BerichtGeplaatst: 01 dec 2013 18:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je bent lekker bezig geweest :)
Ik ben er voor mezelf nog niet uit of dit resultaat nu echt veel mooier is dan wanneer je een lichttentje gebruikt zou hebben, voor zover je beide platen met elkaar junt vergelijken :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn nieuwe kleppenset
BerichtGeplaatst: 01 dec 2013 18:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 31598
Woonplaats: Schagen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat fijne schilderachtige licht is niet zo'n sinecure wat men zo op eerste zicht zou denken :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn nieuwe kleppenset
BerichtGeplaatst: 01 dec 2013 18:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1554
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Een lichttentje was veel te egaal geworden, daarnaast heb je een behoorlijk formaat nodig
Maar dit was ene xperiment hè, de foto kan vele malen sprekender, maar dan moet het wel wat anders.

Bedenk dat dit geen food-photography is. Ondanks dat er misschien wel voedsel opstaat.
Het is net als met portretten. Een beauty-shot is iets anders dan een headshot. Hoewel beide misschien hetzelfde in beeld brengen. Food-photography is vaak veel egaler. Lichttentjes kunnen dan uitkomst bieden. Maar bij dit is het denk ik niet de juiste keuze. Je tentje moet wel een meter breed zijn, maar qua diepte en hoogte wil je vaak weer hele andere dingen


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn nieuwe kleppenset
BerichtGeplaatst: 01 dec 2013 20:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik moet toch wel een beetje grinniken als ik de plaat met al 't benodigde materiaal zie, voor een bakkie met aardbeien... :rof

Vind 't wel een mooi verhaal om te lezen, de toewijding springt er van af, mooi! Naast leuk is 't ook nog eens enorm leerzaam, waarvoor dank!

Ter lering van mezelf:
Wat ik me afvraag, in je verhaal vertel je eerst over 't karton wat licht toevoegd aan de voorkant van de drempel, terwijl je in de nabewerking daar juist weer het licht terugschroeft? Waarom dan niet minder toevoegen?

Owww, en ondanks dat ik 't van a tot z gelezen heb, weet ik nou nog steeds niet wat een kleppenset is???


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn nieuwe kleppenset
BerichtGeplaatst: 01 dec 2013 21:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik weet het ook niet...............maar ik denk dat het dat reflectievlak is :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn nieuwe kleppenset
BerichtGeplaatst: 01 dec 2013 21:30 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 48977
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
je kent wel van die toneelverlchting. een lampenhuis met vier kleppen die je naar binnen en buitenkunt draaien.

en dat op een flitskop.

Fotografie

bron: http://gahetna.nl


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn nieuwe kleppenset
BerichtGeplaatst: 01 dec 2013 21:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nee, dat ken ik niet, nog sterker als ik er op google (toneelverlichting lampenhuis met vier kleppen) dan kent google 't ook niet...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn nieuwe kleppenset
BerichtGeplaatst: 01 dec 2013 21:34 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 48977
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
zie boven je


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn nieuwe kleppenset
BerichtGeplaatst: 01 dec 2013 21:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Die schuurdeuren (barndoors)?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn nieuwe kleppenset
BerichtGeplaatst: 01 dec 2013 21:59 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 48977
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
in een keer goed.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn nieuwe kleppenset
BerichtGeplaatst: 01 dec 2013 22:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4752
Woonplaats: Moerdijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Da's een ouwe foto frans !

staat nog een LDK3 op :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn nieuwe kleppenset
BerichtGeplaatst: 01 dec 2013 22:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kijk, snap ik ook weer waar 't allemaal over gaat :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn nieuwe kleppenset
BerichtGeplaatst: 01 dec 2013 22:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1554
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
__Erik__ schreef:
Ter lering van mezelf:
Wat ik me afvraag, in je verhaal vertel je eerst over 't karton wat licht toevoegd aan de voorkant van de drempel, terwijl je in de nabewerking daar juist weer het licht terugschroeft? Waarom dan niet minder toevoegen?


Het karton vult inderdaad de drempel wel weer in, maar dat is een bijzaak die ik niet wilde.
Wat belangrijker was, was dat er in de reflectie van het schaaltje een donkere plek te zien was. Dat stuk karton was er om dat op te lossen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn nieuwe kleppenset
BerichtGeplaatst: 01 dec 2013 23:00 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 48977
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Maurice78 schreef:
Da's een ouwe foto frans !

staat nog een LDK3 op :)


bron er bij vermeld.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed