San, leuke serie

Voor het maken van foto's in sporthallen e.d. heb je eigenlijk de volgende apparatuur nodig:
- een body die de ruisbeheersing bij hoge iso-waarden goed onder controle heeft
- een lichtgevoelige lens
Flitsen is in een flink aantal situaties niet mogelijk c.q. heeft vanwege de afstand niet veel zin.
Jij maakt je foto's met een Nikon D80. Een goede body (ik had deze immers ook

), maar zijn ruisbeheersing bij hogere iso-waarden (bijvoorbeeld iso1250 en iso1600) is niet optimaal. Geeft niet, want er zijn pakketjes in de markt die het teveel aan ruis ook je foto kunnen halen, maar ook hier geldt: "wat er niet op zit, hoeft er ook niet vanaf"...
Daarnaast maak je gebruik van een lens met een grootste lensopening bij F/3.5 (volgens je exif).
Als ik foto's in de zaal maak, gebruik ik vaak mijn 50mm f/1.8 Dit is een lekker lichtgevoelig lensje, wat ook nog eens vriendelijk in aanschaf is (nieuw en tweedehands). Tweedehands worden deze lensjes op marktplaats aangeboden voor bedragen rond de €80. De standaardlens (wat een 50mm eigenlijk is), wordt in mijn ogen een beetje onderschat. Ik vind het een hele fijne lens en op een cropcamera (wat een D80 is), heb je eigenlijk een beelduitsnede van een 80mm lens.
Door zo'n lichtgevoelig 50mm lensje kun je via het inzetten van een groot diafragma (bijvoorbeeld f/2 of f/2.8) al snel lekker laag blijven in je iso-waarde. ls je nog eens kijkt naar de exif van je foto's, dan zie je dat je foto's zijn gemaakt met een brandpuntafstand welke rond de 50mm "beweegt". Daar komt nog eens bij dat een 50mm f/1.8 lens vreselijk scherpe foto's maakt. Begrijp me goed, ik wil je echt geen 50mm aanpraten, maar ik vind het een handig lensje voor binnenfotografie
De eersten zijn een beetje te donker, ik denk omdat je flits niet sterk genoeg was om de afstand te overbruggen. In de exif staat: "return light not detected". Ik weet niet wat dit precies betekend en wat voor invloed dit heeft gehad op het beeld.
Bij het overhandigen van het diploma stond je wel dicht genoeg. Je ziet hier ook duidelijk een verschil in belichting.
Bij de laatste had je de flits niet nodig. Technisch niet perfect, maar dat hoeft hier voor mij even niet. Voor mij is dit de leukste en mooiste van de hele serie