Het is 28 apr 2024 11:07


Plaats hier je foto's die je wel met de leden wilt delen, maar waar je geen beoordeling over wenst te krijgen.


Auteur Afzwemmen
 Afzwemmen
BerichtGeplaatst: 19 apr 2009 10:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2693
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ze staan dan wel in ratjetoe, maar als je de behoefte hebt om toch te beoordelen mag dat hoor. Ik vond het heel spannend om gisteren foto's te maken. De foto's van het A diploma waren namelijk bijna allemaal mislukt vorige keer. Nu zijn ze in mijn ogen veel beter gelukt. Ik heb mijn externe flitser zo af en toe ook gebruikt.

Eerst met kleren aan zwemmen:
Fotografie

Phoe, zwaar hoor:
Fotografie

Toen door het gat heen:
Fotografie

Op mijn rug drijven:
Fotografie

Even goed naar de juf luisteren:
Fotografie

Op het laatst met z'n allen het water in springen:
Fotografie

Overhandiging van het diploma:
Fotografie

Zooooooooooooooooooooooo blij ben ik:
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Afzwemmen
BerichtGeplaatst: 19 apr 2009 10:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8553
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
*Trotse tante* :DD

Die door het gat heen is gaaf geworden, san!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Afzwemmen
BerichtGeplaatst: 19 apr 2009 10:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3352
Woonplaats: Harderwijk (Hierden)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gefeliciteerd..

Mooi is dat hè ! Mijn zoontje heeft ondertussen al zijn C.. En is nu gestopt... Echte waterrat. Heeft wat gekost maar dan heb je ook wat...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Afzwemmen
BerichtGeplaatst: 19 apr 2009 11:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4935
Woonplaats: Ter Apel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hopelijk halen mijn kids dit seizoen ook hun zwemdiploma zodat ik wat geruster aan de kant van het water kan zitten :)
Leuk, die trotse eigenaar van diploma B :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Afzwemmen
BerichtGeplaatst: 19 apr 2009 12:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
San, leuke serie :up

Voor het maken van foto's in sporthallen e.d. heb je eigenlijk de volgende apparatuur nodig:
- een body die de ruisbeheersing bij hoge iso-waarden goed onder controle heeft
- een lichtgevoelige lens
Flitsen is in een flink aantal situaties niet mogelijk c.q. heeft vanwege de afstand niet veel zin.

Jij maakt je foto's met een Nikon D80. Een goede body (ik had deze immers ook :angel ), maar zijn ruisbeheersing bij hogere iso-waarden (bijvoorbeeld iso1250 en iso1600) is niet optimaal. Geeft niet, want er zijn pakketjes in de markt die het teveel aan ruis ook je foto kunnen halen, maar ook hier geldt: "wat er niet op zit, hoeft er ook niet vanaf"...
Daarnaast maak je gebruik van een lens met een grootste lensopening bij F/3.5 (volgens je exif).

Als ik foto's in de zaal maak, gebruik ik vaak mijn 50mm f/1.8 Dit is een lekker lichtgevoelig lensje, wat ook nog eens vriendelijk in aanschaf is (nieuw en tweedehands). Tweedehands worden deze lensjes op marktplaats aangeboden voor bedragen rond de €80. De standaardlens (wat een 50mm eigenlijk is), wordt in mijn ogen een beetje onderschat. Ik vind het een hele fijne lens en op een cropcamera (wat een D80 is), heb je eigenlijk een beelduitsnede van een 80mm lens.

Door zo'n lichtgevoelig 50mm lensje kun je via het inzetten van een groot diafragma (bijvoorbeeld f/2 of f/2.8) al snel lekker laag blijven in je iso-waarde. ls je nog eens kijkt naar de exif van je foto's, dan zie je dat je foto's zijn gemaakt met een brandpuntafstand welke rond de 50mm "beweegt". Daar komt nog eens bij dat een 50mm f/1.8 lens vreselijk scherpe foto's maakt. Begrijp me goed, ik wil je echt geen 50mm aanpraten, maar ik vind het een handig lensje voor binnenfotografie :D

De eersten zijn een beetje te donker, ik denk omdat je flits niet sterk genoeg was om de afstand te overbruggen. In de exif staat: "return light not detected". Ik weet niet wat dit precies betekend en wat voor invloed dit heeft gehad op het beeld.

Bij het overhandigen van het diploma stond je wel dicht genoeg. Je ziet hier ook duidelijk een verschil in belichting.
Bij de laatste had je de flits niet nodig. Technisch niet perfect, maar dat hoeft hier voor mij even niet. Voor mij is dit de leukste en mooiste van de hele serie :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Afzwemmen
BerichtGeplaatst: 19 apr 2009 13:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1818
Woonplaats: Hoedekenskerke
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
leuke serie vastgelegd


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Afzwemmen
BerichtGeplaatst: 19 apr 2009 15:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2693
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Bedankt Henry, voor je uitleg.
Ik had de camera op de 'sportstand' gezet. Thuis een beetje mee geoefend. Ik had namelijk bij het vorige afzwemmen de foto's goed verpest.
Nu heb ik het maar op die stand gedaan, heb ik de meeste kans dat hij er goed opstaat.
Qua ruis ben ik niet helemaal tevreden met de D80. Hij heeft er een ruisonderdrukker opzitten, maar zelfs bij iso 800 heb ik nog wel eens aardig wat ruis.
De externe flitser had ik erop, maar soms haalde die het idd niet vanwege de afstand. Maar ook hiermee ben ik meer tevreden dan met de standaardflits die erbij zit.
Je uitleg van de 50 mm snap ik helemaal. Maar wat doe jij dan als je er dichterbij wil komen? Of is de 50mm zo scherp dat je er een goede crop van kan maken?

Ja en de laatste foto is onbetaalbaar he...:DD


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Afzwemmen
BerichtGeplaatst: 19 apr 2009 17:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
San, het probleem van de ruis was 1 van de punten waarom ik voor een volgend model heb gekozen :)
De externe flitser heeft (afhankelijk van de iso-waarde) een bereik van zo'n 10-12 meter...
Wat doe je als je met een 50mm wilt inzoomen? Gewoon een stukje naar voren lopen :D
De 50mm is inderdaad erg scherp en een crop maken is niet zo'n probleem, echter... je moet uiteindelijk nog wel voldoende pixels overhouden op je onderwerp. Met andere woorden: je kunt niet in het oneindige croppen :)

De laatste foto is inderdaad "onbetaalbaar" :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Afzwemmen
BerichtGeplaatst: 19 apr 2009 23:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3543
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Helemaal trots.
Deze foto kunnen eigenlijk niet ontbreken natuurlijk, hoe ze erook uitzien.
Tips laat ik aan henry over :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Afzwemmen
BerichtGeplaatst: 27 apr 2009 20:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1290
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Leuke serie, met als mooiste resultaat: het diploma! Gefeliciteerd!

Ik steek zelf ondertussen ook nog wat op van de uitleg gegeven door anderen, thanks


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed