Het koppeltje zeearenden wat in de Brabantse Biesbosch aan het broeden was, is door een groot zeearendwijfje van het nest gejaagd en strijden nu om het territorium. Het mannetje is niet meer gezien, het legsel is verloren gegaan. Dit jaar geen jonge zeearenden in de Brabantse Biesbosch.
Na het zeearendendrama eindelijk goed nieuws uit de Biesbosch: Broedende Visarenden. In 2009 zag ik voor de eerste keer een visarend in de Biesbosch. Ieder jaar zag ik ze steeds vaker, soms vliegend met een flinke vis, soms in een dode boom plukkend aan een vis. Met veel geluk zag je ze jagen vanuit een boom of biddend 20 meter boven het water. Met een rotgang stort de visarend zich op zijn prooi waarbij hij zelf bijna onder water verdwijnt om vervolgens met een flinke vis vanuit het water weer op te stijgen.
Een visarend met nest materiaal (2014)
In 2014 zag ik voor de eerste keer een visarend een "nest" bouwen. In 2015 bij dit nest weer een visarend gezien maar het kwam niet tot broeden. Nu 2016 twee nesten waarvan 1 met broedend koppel. Hopelijk gaat alles goed en wordt het koppeltje niet verstoord door de vele "natuurfotografen" en "natuurliefhebbers".