Het is 31 jul 2025 15:58

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Welke foto vind jij de beste inzending voor :P
Het stemmen is gesloten
Foto 1 97%  97%  [ 36 ]
Foto 2 3%  3%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 37
Auteur Challenge XII - :P
 Challenge XII - :P
BerichtGeplaatst: 24 okt 2009 06:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Storm, ik zal je uitleggen hoe ik foto 2 heb gemaakt:
- Heb de smiley nagetekend (rond geel vormpje met Powerpoint gemaakt, gezichtje en tong er ingetekend).
- Vervolgens heb ik de smiley uitgeknipt.
- Smiley op de grond op een gekleurd ondergrondje gelegd. Uiteindelijk vond ik een zwart kleurtje het mooist uitpakken, wellicht was een wit ondergrondje of lichtblauw ondergrondje uiteindelijk mooier geweest. Dit zal jullie later duidelijk worden.
- Met hulp van wat onderdelen (twee krukjes) boven de-smiley-op-zwart-ondergrondje een glasplaat geplaatst.
- De glasplaat eerst bewerkt met een waterafstotend goedje.
- Op de glasplaat een aantal waterdruppels geplaatst die dus door het waterafstotend goedje mooi als waterdruppel bleven liggen. Je kon ze zelfs eenvoudig verplaatsen zonder dat ze uitvloeiden...
- Met een macrolens de waterdruppels gefotografeerd.
Je ziet dus de smiley- tekening (groot en onscherp in de achtergrond op een zwart ondergrondje) en de scherpe waterdruppels met daarin het beeld de smiley "geprojecteerd" door het licht wat van onderen komt.

Nadeel van de kleur zwart als achtergrondje is dat de waterdruppel niet meer als waterdruppel herkenbaar is. Voordeel van een zwart achtergrondje is dat de smiley er lekker duidelijk op staat. Met een wit of heel lichtblauw achtergrondje hadden de waterdruppels er meer herkenbaar als waterdruppels op gestaan.

Grappige van deze macrofoto vind ik dat de smiley slechts in 1 foto precies in het midden van de druppel is geplaatst. Hoe meer je uit het centrum komt, hoe meer de smiley naar de zijkant van de druppel verplaatst.

Maakt niet uit dat jullie dit allemaal niet zagen, maar ik was dus eigenlijk benieuwd naar jullie mening en wat jullie in de foto zagen :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 24 okt 2009 19:41 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Gefeliciteerd Kees!

BerichtGeplaatst: 24 okt 2009 19:50 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de uitleg Henry. Toch jammer dat je niet meer stemmen hebt gekregen, want alleen het idee vind ik al origineel en een stem waard! :up

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 25 okt 2009 08:48 
Lid
Fotografie

Storm, kennelijk vond men het te makkelijk gezocht, sprak het beeld gewoon niet aan, zag men niet dat het waterdruppels waren of vond men het beeld van Kees gewoon veel leuker en mooier:
- te makkelijk: tja... moet ik het de volgende keer duidelijker "neerzetten"
- beeld sprak niet aan: kan altijd.
- kon niet zien dat het waterdruppels waren: moet ik het de volgende keer duidelijker doen.
- beeld van Kees leuker en mooier: dat is natuurlijk ook zo :)

Maakt niet uit. Ik was gewoon benieuwd wat de reden was.
Dank voor je reactie.

BerichtGeplaatst: 25 okt 2009 10:36 
Lid
Fotografie

Storm schreef:
Citaat:
Gefeliciteerd Frans

:D
Kees proficiat nog.
@Henry: snap je frustratie wel een beetje. Het is hier kiezen of delen zoals Wendy al aangaf. Ik had het trouwens niet gezien.

BerichtGeplaatst: 25 okt 2009 10:40 
Lid
Fotografie

Foto 2 was één foto :blink :blink :blink

Dat had ik niet gezien, met die kennis nu wetende, diep respect....

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 25 okt 2009 13:51 
Lid
Fotografie

Frans, het is niet zozeer frustratie, maar het gevoel dat men mijn foto niet begreep. Uiteindelijk gaat het dus om het eindbeeld en of dit beeld de mensen wel of niet aanspreekt. Was de uitslag anders geweest als men "the making of..." ook had gekend? Dit zou wellicht vreemd zijn geweest tenzij men dacht dat dit 1 groot knip- en plakwerk geweest is en dat men daarom niet op deze foto heeft gestemd. Aan de andere kant: nergens staat dat het resultaat niet een groot photoshopwerk mag zijn :)

Ik heb ook wel eens tijdens een challenge commentaar op mijn foto tegengekomen die niet juist was. Moeilijk om dan niet een reactie te plaatsen om deze onjuiste conclusie te weerleggen.

Mendel, het is inderdaad 1 foto en ach... dit is door anderen ook wel eens gedaan. Het idee van een beeld in een druppel is dus niet "mijn" idee. In vele dauwdruppels zie je wel eens een afbeelding van een omgeving, een bloem of een ander onderwerp.

Een oefening die ik ook nog wel eens wil doen is die van "de druppel die in de vloeistof valt": de druppelfoto. Ook in zo'n druppel is iets van de achtergrond zichtbaar. Sommige mensen plaatsen bij het maken van een druppelfoto een of ander gestreept velletje papier in de achtergrond, wat een mooi resultaat geeft in de druppel. Een smiley in de achtergrond is een idee wat ik nog een keer ga uitwerken, wellicht in een volgende challenge. Voor deze challenge had ik niet voor de druppelfoto gekozen omdat ik verwacht dat deze v.w.b. de belichting nog een heel gepuzzel gaat worden, naast het feit dat het vangen van het juiste moment ook de nodige tijd kan kosten :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2