Storm, ik zal je uitleggen hoe ik foto 2 heb gemaakt:
- Heb de smiley nagetekend (rond geel vormpje met Powerpoint gemaakt, gezichtje en tong er ingetekend).
- Vervolgens heb ik de smiley uitgeknipt.
- Smiley op de grond op een gekleurd ondergrondje gelegd. Uiteindelijk vond ik een zwart kleurtje het mooist uitpakken, wellicht was een wit ondergrondje of lichtblauw ondergrondje uiteindelijk mooier geweest. Dit zal jullie later duidelijk worden.
- Met hulp van wat onderdelen (twee krukjes) boven de-smiley-op-zwart-ondergrondje een glasplaat geplaatst.
- De glasplaat eerst bewerkt met een waterafstotend goedje.
- Op de glasplaat een aantal waterdruppels geplaatst die dus door het waterafstotend goedje mooi als waterdruppel bleven liggen. Je kon ze zelfs eenvoudig verplaatsen zonder dat ze uitvloeiden...
- Met een macrolens de waterdruppels gefotografeerd.
Je ziet dus de smiley- tekening (groot en onscherp in de achtergrond op een zwart ondergrondje) en de scherpe waterdruppels met daarin het beeld de smiley "geprojecteerd" door het licht wat van onderen komt.
Nadeel van de kleur zwart als achtergrondje is dat de waterdruppel niet meer als waterdruppel herkenbaar is. Voordeel van een zwart achtergrondje is dat de smiley er lekker duidelijk op staat. Met een wit of heel lichtblauw achtergrondje hadden de waterdruppels er meer herkenbaar als waterdruppels op gestaan.
Grappige van deze macrofoto vind ik dat de smiley slechts in 1 foto precies in het midden van de druppel is geplaatst. Hoe meer je uit het centrum komt, hoe meer de smiley naar de zijkant van de druppel verplaatst.
Maakt niet uit dat jullie dit allemaal niet zagen, maar ik was dus eigenlijk benieuwd naar jullie mening en wat jullie in de foto zagen