Omdat ik toch ruim voor sta (29-8) en ik de discussie heel erg jammer vind (we zitten hier toch op een fotografieforum en niet op een photoshopforum...), hierbij dan het origineel en iets over The Making Of... mijn Challenge XIV inzending: Los.
Mocht Gorrog vinden dat ik hiermee onterecht stemmen trek, dan mag hij van mij door naar de volgende ronde.
Het origineel ziet er zo uit (slechts de foto teruggebracht tot de 800pixels op de langste zijde en naverscherpt).

Wat is er gedaan en hoe heb ik het gedaan?
- statief gepakt en daar een stokje aan bevestigd
- een stoel gepakt met een zwarte rugleuning
- aan het stokje een lamphouder via de electriciteitsdraden bevestigd en deze voor zwarte achtergrond geplaatst
- een peertje / lampje gepakt
- aan het schroefdraad van het peertje een visdraadje bevestigd (in deze foto nog wel te zien)
- peertje recht onder de lamphouder gehangen, uiteraard ook voor de zwarte rugleuning
- flitser in de remote mode ingesteld en onder het peertje geplaatst;
- foto gemaakt
In de nabewerking:
- nylon draadjes weggeshopt (je ziet nog wel waar ze langs de lamphouder lopen)
- blauw rechts in de foto iets donkerder gemaakt om symmetrisch beeld te creëren.
- hele foto ietsje van kleurzweem ontdaan (ietsje blauw er uit gehaald).
Misschien dat Gorrog niet geshopt heeft, maar ik kan me niet voorstellen ik aan deze foto veel heb lopen shoppen...
Wat ik zo jammer vind is dat je in de challenge geen mogelijkheid hebt om je te verdedigen tegen dit soort beschuldigingen. Wat ik maar wil zeggen: vertrouw op de mensen die meedoen. Het is geen photoshopforum en ga er vanuit dat de problemen met fotografie zijn opgelost.
Achteraf deze discussie starten kan altijd nog, waarna een diskwalificatie door de mods altijd nog kan worden uitgesproken.