Frans schreef:
Een mooi resultaat Henk.
Ik vraag me af wat je bedoelt met een wat hard resultaat in relatie tot de kleurtemperatuur.
Ik ken hard licht met donkere, scherp afgetekende schaduwen in relatie tot grootte en afstand van de lichtbron.
Wat ik in het beeld zie zijn felle witten en dichtgelopen zwarten. Maar dan praten we over contrastomvang en dekking.
Ja Frans dan zal ik wel de contrastomvang bedcoelen. Ik belicht op multigrade-PE papier en dat is gevoelig voor blauw licht (hoge contrastomvang, ik noem het hard resultaat) en groen licht (lage contrastomvang, ik noem het zacht resultaat). Wij maken gebruik van hoge intensiteit daglichtlampen met een kleurtemperatuur van gemeten 5900 K. Zelfs op het oog komen die al als blauw over, en dat heeft natuurlijk invloed op de contrastomvang. Iemand adviseerde al om filters te gebruiken, maar als er geen groen in zit kun je dat er ook niet uithalen. Daarom is multigrade-papier voor dit doel geen goede keuze.
Felle witten en dichtgelopen zwarten is inderdaad het resultaat. Ik moet dit dus niet bij portretten gaan toepassen...