Het is 19 apr 2024 20:37


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur spel van scherp maar vooral onscherp...
 spel van scherp maar vooral onscherp...
BerichtGeplaatst: 03 feb 2015 02:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1619
Woonplaats: Veldhoven
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Weer een nieuw (oud) speeltje ontdekt, een Cambo technische camera. Filmformaat 13x18 cm cassette geladen met 13x18cm Ilford papier, negatief dus op fotopapier dat wordt ingescand en in Photoshop omgekeerd. Ook letterlijk omgekeerd, want ik hou er niet van woorden in spiegelbeeld te zien. De 'collodionisten' laten alles in spiegelbeeld staan (zoals de camera het optekent) maar als een merknaam zó prominent in beeld staat, kun je dat toch niet maken vind ik.
Ook hier weer een ontzettend kleine scherptediepte (diafragma 5.6 'bijna-open'). Prima Voigtlander portretlens op die Cambo, jammer dat van de sluiter de T en B instelling niet werkt, dus ik moet het doen met max 1 seconde ...
.
Fotografie
.
Op de foto een van de favoriete lenzen van mijn studiogenoot, in elk geval zijn favoriete merk.
Bedankt voor het kijken, groeten Henk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 spel van scherp maar vooral onscherp...
BerichtGeplaatst: 03 feb 2015 08:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
En dan heb ik natuurlijk geen flauw benul wat die zogenaamde t en b stand dan moeten zijn?

Voor deze plaat lijkt me die seconde niet echt een probleem, de Hermagis is prima geplaat :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 spel van scherp maar vooral onscherp...
BerichtGeplaatst: 03 feb 2015 09:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1619
Woonplaats: Veldhoven
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
__Erik__ schreef:
En dan heb ik natuurlijk geen flauw benul wat die zogenaamde t en b stand dan moeten zijn?

Voor deze plaat lijkt me die seconde niet echt een probleem, de Hermagis is prima geplaat :up


Afgaande op wat ik van andere analoge middenformaatcamera's weet, blijft bij de ene stand de sluiter open staan zolang je de ontspanknop ingedrukt houdt, en bij de andere stand blijft hij open staan nadat je de ontspanknop hebt ingedrukt. Hoe hij daarna weer dicht gaat weet ik niet ....
Bij een belichtingstijd van meer dan één seconde heb je zo'n stand wel nodig, maar ik heb een methode gevonden om hem toch ook in de automatische stand open te laten staan. Ik gebruik dan (zoals veel collodionwerkers met hun oude lenzen doen) een zelf gemaakte lensdop om de belichting te bepalen (dop er af, secondentimer aflezen.... en de dop er weer op)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed