Het is 29 maart 2024 02:08


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Zeemeermin in de duinen
 Zeemeermin in de duinen
BerichtGeplaatst: 05 apr 2017 08:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1055
Woonplaats: Hurdegaryp (Frl)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het zwart/wit rolletje was vol en dat kwam goed uit. Dit leende zich bij uitstek om een kleurenopname van te maken. Helaas was het een overjarige film waar veel opnamen slecht uit kwamen, maar deze foto pakte gelukkig nog redelijk goed uit (Kodak Gold uit 2007). Dit is wel de laatste keer geweest dat ik overjarige film gebruik...........

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Zeemeermin in de duinen
BerichtGeplaatst: 06 apr 2017 07:13 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24354
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zie juist het gebruik van overjarige film toenemen doordat de fotografen zich graag laten verrassen door de onverwachte kleureffecten (hoewel, onverwacht, ik geloof dat je met wat ervaring wel kunt voorspellen wat er ongeveer gaat gebeuren). Dat moet je wel van te voren inschatten en je onderwerpen er op uitzoeken. Hier vind ik de kleuren er idd fraai uitkomen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zeemeermin in de duinen
BerichtGeplaatst: 06 apr 2017 08:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1055
Woonplaats: Hurdegaryp (Frl)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
petervaneekelen schreef:
Ik zie juist het gebruik van overjarige film toenemen doordat de fotografen zich graag laten verrassen door de onverwachte kleureffecten (hoewel, onverwacht, ik geloof dat je met wat ervaring wel kunt voorspellen wat er ongeveer gaat gebeuren). Dat moet je wel van te voren inschatten en je onderwerpen er op uitzoeken. Hier vind ik de kleuren er idd fraai uitkomen.


Verrassingen zijn wel leuk, maar ik wil met dit soort dingen graag van te voren een beeld hebben van hoe het er uit gaat zien. Wanneer het teveel afwijkt van wat ik heb bedoeld, dan is het voor mij in elk geval geen geslaagde foto :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zeemeermin in de duinen
BerichtGeplaatst: 06 apr 2017 09:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het idee van een meerminnnetje in de duinen was een leuk idee van de maker.

Imperfectie is wel van deze tijd maar bedenk me dat als een beginnend fotograaf dit beeld presenteert de tips over hoe het beter kan niet van van de lucht zullen zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zeemeermin in de duinen
BerichtGeplaatst: 06 apr 2017 15:19 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24354
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans, je hebt absoluut gelijk maar dat is ook het verschil, van een gevorderde fotograaf mag je aannemen dat hij/zij weet wat-ie doet en er dus wel een reden voor zal hebben. Zou je eigenlijk dezelfde kritiek op mogen hebben, maar kun je een ander antwoord verwachten dan "Oh dat zal ik de volgende keer anders doen". Wat ook weer interessant zal zijn om te horen. Meteen dan maar even eentje inkoppen: de kleuren zijn mooi, het vastgelegde tafereel ook, maar de lucht is nogal dof en de kijkhoek eigenaardig. Laat maar horen, Freerk :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zeemeermin in de duinen
BerichtGeplaatst: 06 apr 2017 15:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dit is een foto waar ik eerlijk gezegd niets zinnigs over kan zeggen. :S :S :S


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zeemeermin in de duinen
BerichtGeplaatst: 06 apr 2017 17:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1055
Woonplaats: Hurdegaryp (Frl)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
petervaneekelen schreef:
Frans, je hebt absoluut gelijk maar dat is ook het verschil, van een gevorderde fotograaf mag je aannemen dat hij/zij weet wat-ie doet en er dus wel een reden voor zal hebben. Zou je eigenlijk dezelfde kritiek op mogen hebben, maar kun je een ander antwoord verwachten dan "Oh dat zal ik de volgende keer anders doen". Wat ook weer interessant zal zijn om te horen. Meteen dan maar even eentje inkoppen: de kleuren zijn mooi, het vastgelegde tafereel ook, maar de lucht is nogal dof en de kijkhoek eigenaardig. Laat maar horen, Freerk :)


ik had natuurlijk het tafereel in het platte vlak weer kunnen geven. Daar heb ik bewust niet voor gekozen. Via deze hoek maak je de koppeling van zeemeermin, de duinen en dus de zee. Dat het een koude dag was blijkt uit de zwaar bewolkte lucht met zeedampen of mist zoals je wilt. Natuurlijk had ik deze ook met een mooie dag kunnen maken, maar ik vond juist de tegenstelling van het zonnige, luchtige tafereel en de kou en mist wel mooi.
Ik zoek vaak naar het niet voor de hand liggende en dat lukt me héél vaak niet. Hier vond ik het eigenlijk wel geslaagd.
Tja, het was dus bewust, maar daarmee hoef je het natuurlijk niet mooi te vinden. Ik heb bijvoorbeeld maar heel weinig met vogelfotografie. Het is wel mooi, maar ik kijk er verder niet naar omdat het mij als foto vaak niks zegt. Ik weet dat je er veel moeite voor moet doen, maar voor mij is het niet meer dan een zoveelste registratie van bijvoorbeeld een ijsvogel. Ik kan me héél goed voorstellen dat het andersom ook zo werkt. En dat mag natuurlijk. Gelukkig zou ik haast zeggen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zeemeermin in de duinen
BerichtGeplaatst: 07 apr 2017 06:20 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24354
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zeemeermin in de duinen
BerichtGeplaatst: 07 apr 2017 08:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1055
Woonplaats: Hurdegaryp (Frl)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Toch altijd mooi dat je het kan en mag verduidelijken. Ik heb heel vaak ook gewoon recht toe recht aan platen, maar als ik er een extra laag in kan leggen zal ik het zeker doen. Dat is hier gebeurd en misschien dat daardoor ook de verwarring optreedt.
Kritiek op mijn foto's werkt bij mij meestal zo van: Ooh ja, zo had het gekund. Zo af en toe ligt het echter toch wel iets gecompliceerder. Ach, en ondertussen ben ik lekker bezig en blijf ik leren van composities en foto's van anderen (al bijna 50 jaar lang.........)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zeemeermin in de duinen
BerichtGeplaatst: 07 apr 2017 08:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1055
Woonplaats: Hurdegaryp (Frl)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Toch altijd mooi dat je het kan en mag verduidelijken. Ik heb heel vaak ook gewoon recht toe recht aan platen, maar als ik er een extra laag in kan leggen zal ik het zeker doen. Dat is hier gebeurd en misschien dat daardoor ook de verwarring optreedt.
Kritiek op mijn foto's werkt bij mij meestal zo van: Ooh ja, zo had het gekund. Zo af en toe ligt het echter toch wel iets gecompliceerder. Ach, en ondertussen ben ik lekker bezig en blijf ik leren van composities en foto's van anderen (al bijna 50 jaar lang.........)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zeemeermin in de duinen
BerichtGeplaatst: 07 apr 2017 08:47 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 262
Woonplaats: te velde
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Dit is vast en zeker een goede foto maar je moet de essentie ervan kunnen zien mits een beetje verbeelding.

Grts
M


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zeemeermin in de duinen
BerichtGeplaatst: 07 apr 2017 09:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Freerk natuurlijk weet ik ondertussen dat je nadenkt over je fotografie.
Wat ik een beetje mis in je verhaal is wat jij hebt toegevoegd aan het beeld dat de maker van het object voor ogen stond.
De meermin in de duinen op een plek waar je de zee niet ziet is aan zijn/haar brein ontsproten.

Is het de mist en witte lucht die jij als toegevoegde waarde ziet?

@Marsel: uit je opmerking lijkt de suggestie uit te gaan dat jij iets hebt wat anderen ontbeert.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zeemeermin in de duinen
BerichtGeplaatst: 07 apr 2017 10:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1055
Woonplaats: Hurdegaryp (Frl)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
Freerk natuurlijk weet ik ondertussen dat je nadenkt over je fotografie.
Wat ik een beetje mis in je verhaal is wat jij hebt toegevoegd aan het beeld dat de maker van het object voor ogen stond.
De meermin in de duinen op een plek waar je de zee niet ziet is aan zijn/haar brein ontsproten.

Is het de mist en witte lucht die jij als toegevoegde waarde ziet?

@Marsel: uit je opmerking lijkt de suggestie uit te gaan dat jij iets hebt wat anderen ontbeert.


Dat je de zee niet ziet vind ik persoonlijk ook jammer, want dan was de link makkelijker te maken. De duinen suggereren in elk geval nog dat er een zee achter moet liggen. Vandaar dit perspectief.
De koude kille lucht is dan weer in schril contrast met de zonnige afbeelding. Dat contrast, zowel in kleur als beleving vind ik dan weer een mooie bijkomstigheid. Wanneer de lucht niet als koud herkenbaar is is dat mijn fout.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zeemeermin in de duinen
BerichtGeplaatst: 07 apr 2017 13:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zou het geen fout willen noemen.
Leuk om met je van gedachten te hebben gewisseld.
Het verhoogde in ieder geval mijn waardering voor je beeld.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Zeemeermin in de duinen
BerichtGeplaatst: 07 apr 2017 16:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1055
Woonplaats: Hurdegaryp (Frl)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
Zou het geen fout willen noemen.
Leuk om met je van gedachten te hebben gewisseld.
Het verhoogde in ieder geval mijn waardering voor je beeld.


Dat is voor mij dan weer winst :) Dank daarvoor!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed