Het is 28 maart 2024 11:18


Plaats hier je foto's van dieren, insecten of planten waar je de naam van zoekt, maar waar je geen beoordeling over wenst te krijgen.


Auteur beestjes
 beestjes
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 11:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 982
Woonplaats: Haarlem
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Afgelopen weekend in het oosten van het land een aantal insecten voor de lens gehad die ik niet zo 1, 2, 3 benaamd krijg. Misschien weet iemand hier de juiste naam bij de beestjes?

Fotografie
ik denk zelf richting een bladwespje, maar vind deze tekening niet terug.


Fotografie
vrij grote kever, meerdere van gezien. Geen idee in welke familie ik het moet zoeken.


Fotografie
vrij groot, is het nou gewoon een wesp of toch iets anders?


Laatst bijgewerkt door Antoinette op 30 mei 2013 13:35, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 beestjes
BerichtGeplaatst: 29 mei 2013 13:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24311
Woonplaats: Ulrum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Even vooropgesteld, ik heb ook maar een beperkte kennis op dit gebied. Maar als ik de boeken in duik en op Internet zoek kom ik op het volgende:

Foto 1 is m.i. een sluipwesp behorende tot Amblyteles. De exacte soort weet ik niet te achterhalen.

Foto 2 (de link werkt niet) lijkt me een Rupsenaaskever (Dendroxena quadrimaculata).

Foto 3 is duidelijk één van de zogenoemde Sociale Wespen (Vespidae), de 'gewone' wespen zoals de meeste mensen die kennen. Maar ook die familie bestaat uit meerdere soorten die ik niet exact weet te benoemen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 beestjes
BerichtGeplaatst: 30 mei 2013 13:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 982
Woonplaats: Haarlem
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Was een haakje vergeten bij de link van de 2de, heb het even in orde gemaakt. Bedankt voor het opduikelen van de soortnamen. Is echt bijna niet te doen als je niet weet in welke familie je het moet zoeken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 beestjes
BerichtGeplaatst: 28 nov 2014 10:11 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 6
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo,
Al lang geleden, maar ik kwam pas vandaag toevallig bij dit onderwerp terecht. De bovenste is geen sluipwesp, maar een bladwesp. (te zien aan het ontbreken van een taille) Ik ben ook geen expert, maar hij lijkt heel veel op een Tenthredo maculata.
Groeten, Thijs


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed