Het is 29 maart 2024 13:13

Ga naar pagina Vorige  1, 2



Wel of geen reactie mogelijkheid op de inzendingen maandopdracht
Ik vind dat er wel uitleg bij de foto mag worden gegeven 18%  18%  [ 8 ]
Ik vind dat er geen uitleg bij de foto mag worden gegeven 27%  27%  [ 12 ]
Ik vind dat er wel reacties op de foto mag worden gegeven 20%  20%  [ 9 ]
Ik vind dat er geen reacties op de foto mag worden gegeven 34%  34%  [ 15 ]
Totaal aantal stemmen : 44
Auteur Aanpassing maandopdracht
 Aanpassing maandopdracht
BerichtGeplaatst: 20 nov 2016 11:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Met name aan @Erik en Frans, maar anderen mogen ook reageren.
Als je bij de ingezonden topics kijkt van de afgelopen maandopdrachten, dan zie je dat er veel nietszeggende commentaren worden gegeven. Mensen willen kennelijk niet teveel kwijt over wat ze echt van de foto vinden en hoe het wellicht beter kan. De kritische opmerkingen en soms de discussies die je ziet bij een geplaatst topic in een van de fotocategorieen, zien we eigenlijk niet terug bij een geplaatst topic van een maandopdracht. Ik vraag me dan ook oprecht af of de meningen van anderen motiverend zijn of niet.

Soms wordt iemand "de hemel in geprezen", maar blijkt later uit de stemmen dat de hemel kennelijk niet hoog genoeg staat in de rangorde om ook daadwerkelijk als eerste te eindigen. Een voorbeeld? De maandopdracht januari 2016 (maar volgens mij, en dat heb ik niet uitputtend onderzocht, gaat dit voor bijna elke maandopdracht op...).
- de winnaar is Ytje: inzending op 5 januari
- de nr 2 is Rob: inzending op 21 januari
- de nr 3 is Jo: inzending op 23 januari

Bij Jo staat o.a. te lezen dat hij een prachtige inzending geeft gedaan. AJL roept hem al tot winnaar uit, anderen hemelen hem ook op. Jo zou kunnen gaan denken dat hij deze opdracht wel eens zou kunnen gaan winnen. Niks is minder waar, want twee inzendingen die al voor hem zijn gedaan eindigen hoger.

Nu zou je kunnen denken dat men bij een foto die niet zo hoog zal eindigen een andere reactie te lezen is. Neem bijvoorbeeld de foto van ene Erik Symoens. Inzending gedaan op 31 januari (kan niet later...), een van de laatste inzendingen dus, kwaliteit van de overigen is bekend, maar geen kritisch woord te lezen.

Al met al: wat willen we nu eigenlijk? Houden we het bij de politiek correcte reacties (NL-betekenis ;) ) of gaan we met z'n allen eens eerlijke & gemeende reacties plaatsen op een maandfoto? :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Aanpassing maandopdracht
BerichtGeplaatst: 20 nov 2016 11:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 15859
Woonplaats: Stekene
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Over welke opdracht hebben we het Henry......


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Aanpassing maandopdracht
BerichtGeplaatst: 20 nov 2016 11:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het gaat over de toekomstige maandopdrachten.
De basis voor de reactie van Fran komt uit de laatste twee maandopdrachten.
Ik heb als voorbeeld genomen januari 2016.


Laatst bijgewerkt door Henry op 20 nov 2016 11:56, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Aanpassing maandopdracht
BerichtGeplaatst: 20 nov 2016 11:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3604
Woonplaats: .be
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@fran : ik begrijp je bekommernis wel maar we zijn toch geen kudde schapen die zonder nadenken de mening van de grootste roeper volgen ? En ik herhaal het : op het moment dat je stemt zie je bovendien de commentaren niet bij de foto staan en ook de toelichting niet. Is er dan nog echt sprake van beïnvloeding ?

Ik vind de reacties bij de maandopdrachten soms vrij soft. Hoewel er eigenlijk nergens een regel is die zegt dat men geen eerlijke beoordeling mag geven van een inzending. Ik volg je dat het interessanter is om eerlijke commentaren te lezen bij mijn inzending. Als die negatief zijn, is dat natuurlijk niet leuk maar als ze terecht zijn, dan heeft men weer iets bijgeleerd voor de volgende keer.

En wat de prijs betreft, wou ik enkel aangeven dat alles relatief is. Men kan over alles vallen maar het blijft toch maar een spel.

@Geert : misschien zijn er idd die inspiratie opdoen uit andere inzendingen door ze te zien maar je kan het ook anders zien : daardoor stimuleer je juist de variatie in inzendingen. Het is toch leuker van bvb 5 verschillende beelden te zien met groen dan te moeten vaststellen dat er 5x een groene appel werd ingezonden ?

@Erik : ik volg je ook : het is leuker om meningen te kunnen lezen. De poll is wel nog geen 24u oud, dus is het zeker nog te vroeg om conclusies te trekken. We hebben recent al genoeg in het nieuws gezien dat prognoses niet altijd overeenstemmen met de einduitslag :D

@Henry : ik zou voor het laatste gaan. Weet iedereen wel dat er eigenlijk geen regel is die zegt dat inzendingen in de maandopdracht ook mogen beoordeeld worden met een commentaar ?
En ik herhaal het nog eens : als je stemt, zie je de commentaren niet bij de foto staan.

De enige keer dat ik in actie geschoten ben ooit omdat ik vond dat er stembeïnvloeding was, was toen een inzending nog voor de stemming was afgelopen was, al uitgeroepen was tot TC...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Aanpassing maandopdracht
BerichtGeplaatst: 20 nov 2016 12:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Filipo, ik ben ook voor eerlijke meningen! ....en ja, ik weet dat ik ook niet mijn eerlijke mening geef op een inzending van de maandopdracht. :blush

Ik ben het ook met je eens dat als je de inzendingen pas toont als er mag worden gestemd, je bij een opdracht als "groen" er wel eens 5x een groene appel kan worden ingezonden. Ik heb vaak meegemaakt dat een idee wat ik in mijn hoofd had ging herzien omdat iemand anders sneller was met inzenden. Niemand die beweert dat je dan datzelfde onderwerp niet meer mag inzenden, maar ik zie weinigen het wel doen en ik doe dat ook niet. Vaak bedenk ik een alternatief onderwerp bedacht en het is helemaal niet gezegd dat zoiets minder mooi gaat uitpakken.

Ik heb zelf ook wel eens meegemaakt dat men mijn inzending niet begreep, waarna ik de neiging had om mijn inzending uit te leggen. Ik weet niet eens of ik dat toen daadwerkelijk gedaan had, maar dat soort situaties introduceer je wel. Het is vervolgens nog maar de vraag of de mening van de anderen door jou uitleg gaat veranderen. Ik denk (...) dat uiteindelijk het beeld de doorslag gaat geven en niet bijvoorbeeld de hoeveelheid moeite die je ervoor hebt gedaan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Aanpassing maandopdracht
BerichtGeplaatst: 20 nov 2016 12:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3604
Woonplaats: .be
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Henry : een maker mag imho wel reageren op de commentaren en bepaalde dingen evt proberen weerleggen, maar het is idd uiteindelijk toch de stemmer die het beeld zal beoordelen.
En de criteria die hij/zij daarbij hanteert, bepaalt hij/zij (hopelijk) volledig zelf.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Aanpassing maandopdracht
BerichtGeplaatst: 20 nov 2016 12:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
zelf kijk in in het overzicht van de galerij.
De foto die het mooist invulling geeft aan de maandopdracht is mijn winnaar en krijgt een hoog cijfer.
De minst goede bepaal ik ook in het overzicht en krijgt een 6.

De rest krijgt al stemmend een 7 of een 8.

En op jezelf mag je niet stemmen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Aanpassing maandopdracht
BerichtGeplaatst: 20 nov 2016 13:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans, zo doe ik het ook, met 1 uitzondering. Ik geef er 1 een tien, degene die in mijn ogen de winnaar is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Aanpassing maandopdracht
BerichtGeplaatst: 20 nov 2016 14:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4150
Woonplaats: Noord-Frankrijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Het leuke aan zo'n maandopdracht vind ik dat we als groep met een thema bezig zijn, ik vind het leuk en leerzaam om ieders invulling te zien en ook om daar met elkaar over te praten. Ik pleit er dus voor dat we méér onze mening geven over de inzendingen inclusief tips hoe het misschien beter kan en wat je mooi en niet mooi vindt aan een foto.
Als er inspiratie wordt opgedaan door eerdere inzendingen (waar Geert bang voor is), dan is dat toch leuk? Zo stimuleren we elkaar om creatief bezig te zijn.

Bovendien zijn wij volgens mij prima in staat om onze eigen mening en punten te bepalen en als er al beïnvloeding is door de reacties op de foto, dan maakt me dat ook niet uit. We zijn hier om lol met elkaar te hebben en om elkaar te helpen groeien als fotograaf, om elkaar te stimuleren en inspireren. Wie er dan precies een wedstrijdje wint (waar bovendien niks mee te winnen valt) is wat mij betreft ondergeschikt.

Dit is ook precies wat ik mis bij de challenges, daar worden de foto's op een bepaald moment zichtbaar, er wordt gestemd en de reacties komen vaak niet verder dan felicitaties aan de winnaar. Eens even lekker bomen over de verschillende inzendingen is er daar niet bij.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Aanpassing maandopdracht
BerichtGeplaatst: 20 nov 2016 15:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13041
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Dit heeft een aardige discussie teweeg gebracht. Ik heb het een en ander opzettelijk zwart wit gesteld om een discussie op gang te brengen.
Als ik het voor het zeggen zou hebben dan komt er een maandopdracht waar op iedere foto uitgebreid en eerlijk commentaar mag/moet worden gegeven en waar de maker zijn inzending kan verdedigen of uitleggen, maar waar niet gestemd wordt. Ik zie een maandopdracht meer als een uitdaging om buiten je comfortzone te komen voor iedereen en ik zie de meerwaarde niet van het in een wedstrijd vorm te gieten. Wanneer er eerlijk commentaar wordt gegeven kan iedereen er van leren en stimuleert het hopelijk meer mensen om mee te doen zonder dat men het risico te loopt als laatste te eindigen. Want ook al is het geen echte wedstrijd waar je iets mee kan winnen, niemand vind het leuk om de laatste te zijn. Er zijn al vaker opmerkingen geplaatst dat meedoen niet zo leuk is omdat men toch altijd laag eindigt.
De een is daar nu eenmaal gevoeliger voor dan de ander.
Dus voor een deel ben ik het met Deva eens.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Aanpassing maandopdracht
BerichtGeplaatst: 20 nov 2016 16:31 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24354
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik doe niet zo vaak mee met thema-foto´s, dus ik wil me er niet al teveel mee bemoeien. Maar toch. :D

Ik herken wel wat frustraties die onlangs opspelen, je kunt wel zeggen dat het maar een spel is maar je kunt het ook zien als een wedstrijdje met een winnaar - met alle emoties van dien. Op mijn fotoclub doen we iets soortgelijks, en na veel geëxperimenteer worden nu aan het begin van de avond de inzendingen anoniem beoordeeld, waarna iedere foto zonder dit gegeven besproken wordt. Na afloop van iedere foto bespreking wordt de "uitslag" bekend gemaakt. Iedere discussie tijdens de fotobespreking blijkt namelijk de reacties te beinvloeden, ten goede zowel als ten kwade. Vooraf en na afloop meet je dus gewoon verschillende interpretaties, en we zijn bij mijn club het meest geinteresseerd in de eerste, ongefilterde indruk, vandaar onze aanpak. Zo gaat iedereen naar huis met twee gegevens: het initiele waarderingscijfer, en de mondelinge feedback die dat cijfer kleur geeft.

Zelf vind ik het gemiddelde waarderingscijfer zowiezo een veelzeggende feedback, die je overigens ook moet lezen zoals die is - namelijk de reflectie van de gemiddelde smaak van de beoordelaars. Daarnaast ben ik van mening dat je in sommige gevallen best je eigen pad kunt kiezen, ongeacht negatieve beoordelingen.

Qua toelichting vind ik het zelf zeer OK als de fotograaf die geeft bij zijn of haar foto - dat kan zowel voor als tegen werken (voor zal de bedoeling zijn :) ) maar het is bepaald niet ongebruikelijk en soms zelfs gewenst. Daar kan toch echt niets tegen zijn lijkt me.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Aanpassing maandopdracht
BerichtGeplaatst: 20 nov 2016 20:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 47500
Woonplaats: Puurs
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik zou het erg jammer vinden als er niet meer gereageerd mag worden op de maandfoto's, dan gaat het mijns inziens zijn doel voorbij. Het is juist de bedoeling dat mensen uit de comfort zone stappen en eens iets anders gaan fotograferen dan ze gewoonlijk doen. Voor mij hebben de commentaren van overige forumleden geen invloed om mijn stemming. Ik moet eerlijk zeggen dat ik regelmatig een hele andere smaak heb dan de rest. Is dat erg nee, zoveel mensen zoveel smaken. Een ieder mag van mij ook altijd zijn eerlijke en oprechte mening geven zolang je dat maar op een fatsoenlijk manier doet :)

Het achteraf pas becommentariëren van de foto's, lijkt me ook geen optie. We hebben destijds de stemming al aangepast omdat men vond dat het te lang duurde en de opdracht doodbloedde. Ik vermoed dat dat eveneens zal gebeuren als je eerst zou laten stemmen en achteraf pas met commentaren zou komen. Iedereen is dan alweer bezig met de volgende opdracht.

Het stemmen zie ik zelf als een leuk extraatje om te zien. En ja het is gewoon hartstikke leuk als je foto op de voorpagina mag staan. Ik zou het dan ook graag willen laten zoals het is :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed