Oké, dit vind ik:
Ik doe zelf niet vaak mee aan een maandopdracht. Uit tijdsgebrek. En ik zeg er eerlijk bij dat ik de discussie niet gevolgd heb omdat ik er vaak wat geïrriteerd van word.

Toen ik een tijdje terug mod was op een fotoforum was dit ook vaak een eindeloze discussie. Onder de mods dan.
Mijn persoonlijke mening, en ik spreek niemand ergens op aan en verwijs ook naar niemand en bedoel dit met betrekking op foto's en niet op personen (ik zeg het er even bij just in case), is dat je op een fotoforum anno 2016 of als fotograaf anno 2016 niet onder nabewerken of uitgebreider bewerken heen kan.
Al mijn foto's zijn nabewerkt. De één alleen in de basis en de ander uitgebreid. Net wat ik voor ogen heb. Ik hoor vaak dat er gezegd wordt: de foto moet zo uit de camera komen. Maar de camera is dan wel zo ingesteld dat deze een bepaalde beeldkwaliteit laat zien. Oftewel, de camera bewerkt na. Ik fotografeer in RAW en doe het achteraf. Los van wat de camera er alsnog van gemaakt heeft.
Vroeger toen we nog doka's hadden deed ik het daar. Al was ik toen nog niet serieus met fotografie bezig. Nu is er Photoshop ed.
Ik zie soms foto's voorbij komen, in het algemeen op internet, die simpelweg naar een hoger niveau getild kunnen worden wanneer de maker meer tijd zou steken in de nabewerking. Let wel: ik zeg hiermee NIET dat weinig tot geen nabewerking geen mooie foto's kunnen zijn!
Nu ligt mijn lat hoog maar ik vind het ook gewoon geweldig leuk. Zoveel mogelijk halen uit je foto. Dit heeft NIKS te maken met of je goed kunt fotograferen. Het heeft namelijk totaal geen zin iets uit een foto proberen te halen in de post processing als die niet goed gemaakt is. Dat zie je meteen. Een filter kan maskeren bijv maar als je goed kijkt zie je altijd welke foto al goed was en welke opgehaald is. Met beide niks mis maar ik doel op de zinloze discussie dat een foto goed uit de camera moet rollen. Een slechte foto nabewerken heeft GEEN zin!! Ik zie en ken fotografen die prijzen gewonnen hebben op bijv national Geographic. Om maar iets te noemen. Denk je dat die niet uitgebreid en meer dan alleen basis nabewerkt worden? Wel dus.
Tijdens de stemming van een maandopdracht vallen slecht bewerkte foto's af. Leden stemmen daar niet op, dan selecteert zichzelf. Iedereen, die serieus met fotografie bezig is, kan zien wat over de top is of niet meer een foto maar een vreemd kunstwerk.

Je kunt er van houden maar als je begint met bewerken dan moet je jezelf ook ontwikkelen. Net als met fotografie. Wat je mooi vindt als je begint, vindt je nu vaak niet mooi genoeg meer en zie je je eigen fouten.
De maandopdracht moet geen photoshop opdracht worden, tenzij specifiek gevraagd, maar iedereen zou naar mijn mening hier een eigen draai aan moeten kunnen geven. Mits het nog een foto is. Maar je best doen om een zo mooi mogelijke foto te maken en daarna naar eigen smaak en stijl je best doen op het nabewerken hoort bij fotografie en hoort voor mij dus bij een maandopdracht.
Sorry heel epistel...