Bokie schreef:
Ron, ik had zelf meerdere genomen in portret stand en kreeg de pluimen er helaas niet helemaal op .
en dank voor de tip over het verscherpen . ga ik eens mee spelen. Overigens verscherp ik niet weer als ik de foto verkleint hebt. ik bewerk dus de foto en kom qua verscherpen ook nooit hoger dan max 50. en dan bij het exporteren verklein ik hem naar bv 900 pixels . daarna verscherp ik niet weer . of is dis juist een verkeerde workflow ?
Wat ik ook weleens doe als ik iets niet helemaal op de foto krijg is er 2 foto's van maken en dan later aan elkaar plakken.
Volgens mij werk jij met Lightroom toch?
Zelf werk ik met Photoshop en verscherpen doe ik het grote bestand een beetje Filter --> Verscherpen --> Slim Verscherpen en dan de hoeveelheid op 100% en de straal op 0,3 à 0,4 pixels, afhankelijk van de foto.
Daarna verkleinen tot 900 pixels aan de langste zijde en dan nogmaals iets naverscherpen met de straal op 0,3 en de hoeveelheid ergens rond de 60%, ook weer afhankelijk van de foto.
Ik weet niet of je hier wat aan hebt als je met Lightroom werkt?

Frans, het klopt dat het grotendeels door het verkleinen komt, maar als je de foto daarna nog wat naverscherpt verergert het ook nog eens.