Het is 26 jul 2025 10:09

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur hup met z'n drieën (+UPDATE)
 hup met z'n drieën (+UPDATE)
BerichtGeplaatst: 15 mei 2010 21:54 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Is deze foto niet te licht? Ik heb zelf vaak het idee dat mijn foto goed licht is, maar dan toch krijg ik te horen dat hij aan de donkere kant is. Dus hopelijk ben ik dit nu voor. Alleen, ben ik niet te ver doorgeschoten?

Wat vinden jullie van de compositie?

Fotografie

exif:

Exposure: 0.02 sec (1/50)
Aperture: f/5.6
Focal Length: 300 mm
ISO Speed: 800
Exposure Bias: -1/3 EV

update
even wat met de belichting in de raw-file gespeeld. wit van de fuut krijg ik trouwens niet meer goed.

Fotografie

Laatst bijgewerkt door polariteit op 16 mei 2010 10:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 16 mei 2010 09:49 
Lid
Fotografie

polariteit schreef:
Is deze foto niet te licht? Ik heb zelf vaak het idee dat mijn foto goed licht is, maar dan toch krijg ik te horen dat hij aan de donkere kant is. Dus hopelijk ben ik dit nu voor. Alleen, ben ik niet te ver doorgeschoten?

Wat vinden jullie van de compositie?

De compositie is op zich prima, maar ik sluit me voor de rest aan bij Lena. Ook vind ik de kleuren té verzadigd en dat komt wat onnatuurlijk over. Tja, en de hoge ISO kan behoorlijk wat ruis opleveren (wat hier het geval is). Ik heb het idee dat je niet in RAW de foto's maakt, maar direct JPG-tjes uit de camera haalt. Dat maakt nabewerkingen een stuk lastiger.........

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 16 mei 2010 10:01 
Lid

Dank voor de reacties. Toen ik de foto's maakte was het heel erg bewolkt, dus ik heb eigenlijk naar links belicht om de sluitertijd wat in toom te houden. Hiermee was trouwens het wat van de fuut ook al dichtgelopen (in het origineel dus). Helaas was de omgeving daar dus wel wat aan de donkere kant.

Foto is trouwens gewoon in RAW gemaakt.

Kleuren heb ik trouwens niks mee gedaan (behalve dan de witbalans). Dat riet ziet er hier in de sloot ook zo groen uit.

BerichtGeplaatst: 16 mei 2010 10:06 
Lid
Fotografie

polariteit schreef:
Dank voor de reacties. Toen ik de foto's maakte was het heel erg bewolkt, dus ik heb eigenlijk naar links belicht om de sluitertijd wat in toom te houden. Hiermee was trouwens het wat van de fuut ook al dichtgelopen (in het origineel dus). Helaas was de omgeving daar dus wel wat aan de donkere kant.

Foto is trouwens gewoon in RAW gemaakt.

Kleuren heb ik trouwens niks mee gedaan (behalve dan de witbalans). Dat riet ziet er hier in de sloot ook zo groen uit.

Wellicht kun je dan in PS of DPP nog eens even wat gaan spelen om de ruis eruit te halen en de kleuren een tandje minder te verzadigen. Wanneer in RAW de kleuren ook al dichtgelopen zijn kun je daar niet veel meer aan doen. Detail dat er niet is krijg je ook niet terug :S

BerichtGeplaatst: 16 mei 2010 10:09 
Lid
Fotografie

Allemaal eens met hetgene hierboven staat.

En verder dit. Dat je op ISO800 schiet is niet raar gezien de bewolking. Verder is f/5.6 de grootste opening van een opzich niet zo briljant scherpe ed lens. Ik neem aan met een statief of monopod, wat met 1/50ste is dit erg knap als het zonder zou zijn :)

Maar over de ruis verder. Je camera staat of stond op -1/3 en je schiet al op ISO800. Dan krijd je een iets snellere sluitertijd door die -1/3 maar dat moet je weer oplichten bij de nabewerking waardoor de ruis meer zichtbaar wordt. De volgende keer de ISO gewoon eens naar ISO1000 of 1250 of 1600 en dan +1/3 en dan in de software de Ev terug draaien. resultaat, snellere sluitertijden en minder ruis ondanks een hoger ISO getal.

Maar verder gewoon lekker doorgaan en gewoon posten en vragen. Dit mag dan een fotoforum zijn maar als je niet mag plaatsen voordat je superb bent dan kun je niet leren :)

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 16 mei 2010 10:25 
Lid
Fotografie

Je kunt in het histogram zien of je overbelichting hebt. Wil je toch aan de kleur schuiven en vertrouw je je beeldscherm niet (kalibratie is de enige oplossing hiervoor) dan kun je in levels op alt klikken, en dan aan de linker of rechter pijltje schuiven. Je foto wordt zwart of wit zodra er rood of geel verschijn in je afbeelding heb je over of onderbelichting op die plaats en moet je stoppen.

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 16 mei 2010 10:30 
Lid

@eosgebruiker: Inmiddels heb ik een update geplaatst in de startpost, waar ik de belichting wat minder fel heb gezet. is het zo beter? Ik herinnerde me net trouwens ook nog dat ik gisteren in de eerste foto flink wat met het contrast had zitten spelen. wellicht dat het onrealistische daar een beetje door gekomen is. Ruis heb ik nu nog even niet gedaan, zal ik straks nog even een update van plaatsen, na m'n ontbijt ;)

@duckie: Dank je voor je reactie. Foto is gewoon uit het handje genomen. Had mijn statief helaas niet bij mij. Nog even over de ruis: de tip die jij geeft kreeg ik in mijn vorige topic ook: hier klikken. De foto uit dit topic is op dezelfde avond genomen als die andere foto.

Het 'doel' van deze is eigenlijk meer om reacties over de belichting enzo te krijgen, terwijl de vorige vooral over de ruis ging. Ik blijf het een lastig onderwerp vinden als je je statief niet gebruikt en dus wat meer bewust moet zijn van bepaalde instellingen ;)

Nu eerst even ontbijten, en daarna even een update plaatsen met hopelijk wat minder ruis.

@Nagtie: Dank voor je reactie. Ik heb de eerste foto dus aan de hand van het histogram gedaan, tot zeg maar het begin van het bergje rechts zat. blijkbaar was dat niet helemaal goed :rof

Goede tip trouwens met die ALT-toets. wist ik nog niet, ga ik eens gebruiken :)

BerichtGeplaatst: 16 mei 2010 10:57 
Lid
Fotografie

polariteit schreef:
@eosgebruiker: Inmiddels heb ik een update geplaatst in de startpost, waar ik de belichting wat minder fel heb gezet. is het zo beter? Ik herinnerde me net trouwens ook nog dat ik gisteren in de eerste foto flink wat met het contrast had zitten spelen. wellicht dat het onrealistische daar een beetje door gekomen is. Ruis heb ik nu nog even niet gedaan, zal ik straks nog even een update van plaatsen, na m'n ontbijt ;)

De kleuren zien er nu een stuk natuurlijker uit! Tja, en met het contrast zitten spelen heeft vaak uitgebeten gedeelten tot gevolg. Vooral daar voorzichtig mee zijn. Persoonlijk ga ik dan in PS liever schuiven met 'Blacks' en 'Lights' of in DPP schuiven met levels. Ga lekker door met experimenteren. Doe ik ook. Bedenk wel, slechts een klein percentage van de foto's die je maakt zijn ECHT goed......... Ik zou het ook graag anders zien :D

BerichtGeplaatst: 16 mei 2010 11:17 
Lid

Hehehe het aantal echt goede foto's van mij zijn op 1 hand te tellen denk ik :P daarvoor ben ik met mijn 2 á 3 jaar ofzo er ook nog maar te kort mee bezig.

misschien stomme vraag maar wat bedoel je met DPP? Is een softwarepakket ofzo?

BerichtGeplaatst: 16 mei 2010 11:58 
Lid
Fotografie

polariteit schreef:
Hehehe het aantal echt goede foto's van mij zijn op 1 hand te tellen denk ik :P daarvoor ben ik met mijn 2 á 3 jaar ofzo er ook nog maar te kort mee bezig.

misschien stomme vraag maar wat bedoel je met DPP? Is een softwarepakket ofzo?

DPP is Digital Photo Professional. Dit pakket wordt in elk geval bij de Canon 20D, 30D en 40D meegeleverd als RAW converter. Is simpel in gebruik en komt heel goed uit een aantal vergelijkende tests. Dan heb je in principe het vreselijk zware PS niet meer zo nodig. Wanneer de conversie naar JPG klaar is volstaat ook een goedkoop bewerkingspakket. Ik gebruik zelf XnView, een freewarepakket met een meer dan uitstekende viewerfunctie en ook voldoende basisbewerkingen op JPG. Voor de wat ingewikkelder zaken werk ik met het (lastige, maar gratis) pakket GIMP.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp