Het is 17 mei 2025 01:37

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur Amerikaanse zeearend
 Amerikaanse zeearend
BerichtGeplaatst: 22 mei 2010 16:08 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik ben een beginner, ik heb geen ervaring met bewerken (foto's zijn dan ook onbewerkt) dus tips zijn van harte welkom!

Fotografie
foto 1

Fotografie
foto 2

Fotografie
foto 3

Fotografie
foto 4

Fotografie
foto 5

Laatst bijgewerkt door Dorien op 22 mei 2010 18:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Amerikaanse zeearend
BerichtGeplaatst: 22 mei 2010 16:30 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Voor een beginner nette platen! Mooi scherp in ieder geval. Puntje van aandacht is misschien de overbelichting op de kop van de arend. (niet bij de 3e hoor) Volgende keer ook even je foto's nummeren. Is makkelijker bespreken zonder steeds zelf te moeten tellen.....

Ga zo door zou ik zeggen.

Lijkt (het is hem ook denk ik) trouwens dezelfde arend als de "duikboot arend" van AJL

gr Jan

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Amerikaanse zeearend
BerichtGeplaatst: 22 mei 2010 17:54 
Lid
Fotografie

Ook mijn eerste reactie was: voor een beginner ..........
Vind vooral de laatste 3 erg fraai. De kleuren van de laatste 2 mogen wat warmer.

Amerikaanse zeearend
BerichtGeplaatst: 22 mei 2010 18:05 
Lid

bedankt voor de tips, ik heb de camera nu een half jaartje denk ik en ben volop aan het uitzoeken hoe alles werkt.
Daarom ben ik afgelopen maand ook bij een workshopdag geweest van Wolves fotografie dus zou best kunnen dat het dezelfde vogel is bij AJL. Daar werd ik ook op deze site gewezen.

Wat betreft de belichting van de kop, hoe zou ik dat dan het beste aan kunnen pakken?
Kun je de kleuren warmer maken met een bewerkingsprogramma of kun je dat al aanpakken bij het maken van de foto?

Amerikaanse zeearend
BerichtGeplaatst: 22 mei 2010 23:27 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
De foto's beoordelen doe ik nog niet, want dat zou niet eerlijk zijn met oog op de wedstrijd, maar je ene vraag kan ik natuurlijk wel beantwoorden. De warmte van een foto wordt beïnvloed door de kleurtemperatuur van de foto en die wordt bepaald door de witbalans. Deze kan je op je camera instellen, maar ook achteraf. Ik ga er tenminste van uit dat je deze foto's ook in RAW (NEF-bestand) geschoten hebt? Bij je camera heb je als het goed is ook een cd-rom met software gekregen. Ik weet niet precies wat Nikon allemaal bijlevert, maar als het goed is, zit er in ieder geval ViewNX bij. Dit programma kun je gebruiken om je RAW bestanden te bewerken, maar ik geloof dat er ook JPG en TIF mee bewerkt kan worden. Behalve de witbalans kan je ook zaken als over- en onderbelichten, contrast, kleurverzadiging, kleutoon, schaduwen en hooglichten, scherpte en ruis met de RAW-converter aanpassen (behalve al die van Nikon minder kan dan die van Canon :DD).

De andere vraag kan ik natuurlijk ook beantwoorden, maar die gaat specifiek over deze foto's, dus dat doe ik voorlopig nog niet. :P

janp schreef:
Lijkt (het is hem ook denk ik) trouwens dezelfde arend als de "duikboot arend" van AJL
Goed gezien Jan! Het is inderdaad dezelfde. :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Amerikaanse zeearend
BerichtGeplaatst: 23 mei 2010 11:40 
Lid

bedankt voor de tips en opmerkingen, ben er heel blij mee!
een cd-rom bij de camera....dat wordt dan even zoeken want waar is dat ding....
Ahhhh als ik je al die termen hoor noemen Ellen denk ik dat het tijd wordt voor een cursus bewerken.... :shock :wacko Ik heb ze inderdaad ook in RAW maar daar heb ik nog niks mee gedaan omdat mijn computer dat NEF bestand niet opent maar dat zal dan waarschijnlijk ook met die software moeten?
Kun je met photoshop ook een RAW/NEF openen? Wat is het verschil in de term RAW of NEF?
Je ziet het al...vragen te over.... :jump

Amerikaanse zeearend
BerichtGeplaatst: 23 mei 2010 12:16 
Lid
Fotografie

cursus bewerken moet ik ook nog eens naartoe maar je kan altijd beginnen te met spelen met een kopie.
photoshop kan de meeste raw bestanden ook openen maar het is handig om de software van de fabrikant erbij te hebben omdat raw geen universele codering is zoals jpeg en tif dat wel zijn.

owja die arend staat er netjes op hoor :up

Amerikaanse zeearend
BerichtGeplaatst: 23 mei 2010 14:15 
Lid
Fotografie

Ja daar zijn goede bij, (+/-) knopje op je camera op "-0.7 of zo zetten ten gepaste tijden

Het is wel zeer leuk dat mijn arend al de "duikboot-arend" gaat noemen :rof

Amerikaanse zeearend
BerichtGeplaatst: 23 mei 2010 14:42 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Het verschil tussen een RAW-bestand en een NEF-bestand zit hem inderdaad in het feit dat een RAW geen universele codering is zoals Diebe al aangaf. RAW is de verzamelnaam voor alle "ruwe" onbewerkte en ongecomprimeerde camera bestanden. Bij Nikon krijgen deze RAW-bestanden de extentie NEF mee en bij Canon is dit bijvoorbeeld CR2 (andere merken noemen ze weer anders, want zo is ORF weer de extentie die Olympus gebruikt). Al die verschillen dat is om het makkelijk te maken. :wacko :rof

NEF bestanden kan je inderdaad via de Nikon software openen, maar ook Photoshop kan dit en zo zijn er meer RAW-converters te vinden.

Ik mail je nog wel even over de fotobewerking. ;)

Amerikaanse zeearend
BerichtGeplaatst: 23 mei 2010 15:01 
Lid
Fotografie

De pootjes spreken mij als aparte foto niet zo aan. Voor de rest zijn het nette portretten :up

Amerikaanse zeearend
BerichtGeplaatst: 24 mei 2010 08:45 
Lid

Mooie serie hoor! Nummer 3/4/5 vind ik heel erg mooi. Foto 2 vind ik eigenlijk te centraal, en alleen 1 vind ik eigenlijk niet zo boeiend.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp