Henry schreef:
Waar ik ook benieuwd naar ben:
- gebruiken jullie een schuiltent?
- lokken jullie de vogels met eten of vogelgeluiden?
- rijden jullie op goed geluk rondjes met de camera (of lopen jullie op goed geluk door een bos of weiland) of gaan jullie eerst zonder camera op onderzoek uit om dan later terug te komen?
- zijn er momenten op de dag die meer geschikt zijn (bij vlinders => vroeg in de morgen)? Waarom dan?

Ik gebruik nooit een schuiltent, maar roofvogels vaak vanuit m'n auto en dan met een rijstzak op 't portier waarvan 't raampje dan natuurlijk open staat.
Een stil zittende roofvogel altijd vanuit de auto, als ze vliegen of staan te bidden wil ik weleens uitstappen om er beter bij te komen en om wat makkelijker te kunnen bewegen.
Vogels die al vliegen of staan te bidden gaan er minder snel vandoor dan degene die stil op een paaltje zit is mijn ervaring, maar het werkt natuurlijk niet altijd.
Heel soms als bijv. een torenvalkje ergens zit en ik heb al wat foto's gemaakt maak ik weleens heel zachtjes geluidjes om de aandacht te trekken, zodat de vogel mijn kant op kijkt.....maak dan geen vogelgeluiden[dat kan ik niet eens

], maar klak bijv. heel zachtjes met m'n tong, of andere geluidjes waarmee ik ook de aandacht van onze hond meest wel krijg.
Ik gebruik in ieder geval geen vogelgeluiden of voer om de vogels te lokken!
Als ik naar Zeeland ga dan rij ik inderdaad op goed geluk wat rondjes daar en zet de auto soms ook weleens voor een kwartier of half uurtje stil op een plekje waarvan ik denk dat er wel wat langs kan komen.
Andere vogels, vooral watervogels zoals futen, reigers, visdiefjes, enz. benader ik weer heel anders, neem bijv. het uitje van pas geleden met Harry[Zoekertje] en Joop[Fotosmurf] van dit forum.
Ik was een aantal keer op een stekkie geweest waar veel van dit soort watervogels zitten en zat dan lekker op een steiger daar m'n foto's te maken van de vogels die bij me in de buurt kwamen.
Had al gezien dat er veel boten en zo daar voorbij kwamen en dat de vogels daar helemaal geen angst voor hadden en je ze zo dus makkelijk zou kunnen benaderen.
Ben toen met een maat van me meegeweest om een dagje te gaan varen samen met de vrouwen en toen kwamen we ook daar langs, dus kon toen mooi al wat leuke foto's maken vanuit de sloep.
Maat van me geeft totaal niet om fotografie, dus vaarde meest te snel, maar toch had ik nog een aantal leuke foto's kunnen maken.
Ik had al gezien dat ze daar vlakbij roeiboten, kano's en waterfietsen verhuren, dus het plannetje om een waterfiets te huren was toen in me opgekomen.
Het resultaat heeft al verschillende keren hier op 't forum gestaan, zowel van Harry, als van Joop, als van mijzelf.....heel veel visdiefjes van heel dichtbij en ook futen en nog wat ander spul, was gewoon erg leuk om te doen.
En zo'n waterfiets is ook erg stabiel en je kunt dus ook makkelijk andere standpunten innemen, zoals gaan staan[hoog standpunt], of de camera vlak boven 't water houden[laag standpunt], terwijl dat in een roeiboot allemaal wat moeilijker is, omdat ie veel meer wiebelt, zeker als je er met meer personen in zit.
Het enige nadeel was dat de verhuur van boten en waterfietsen pas vanaf 10:00 uur kan, dus de lichtomstandigheden waren niet makkelijk.
Ik denk dat ik de man van de verhuur nog een keer ga bellen om te vragen of het ook een keer wat vroeger kan.....denk dat ie daar niet moeilijk over doet, want met verhuren waren ze ook vrij makkelijk, alleen je voornaam was genoeg en betalen bij terugkomst.
Het moment van de dag ligt eraan welk jaargetijde het is en welke vogels.....momenteel heb ik ook 't idee dat bijv. de roofvogels zich wat vroeger, maar ook wat later op de dag meer laten zien, dus niet midden op de dag.
Ook heb je in de winter meer kans om een buizerd tegen te komen dan nu[hoewel ik 't idee heb dat er al wat meer zitten dan 1 of 2 maanden geleden], omdat dan de overwinteraars uit 't noorden weer hier zitten.