Zoals beloofd hier ook een stukje van mij
Mijn camera is de Canon Eos 5D Mark III (full-frame) en mijn favoriete objectief is de Canon EF 400mm F2.8 L IS USM II . voor de extra mm’s heb ik 2 extenders nl de : Canon extender 1.4x III en de extender 2.0x III. Daarnaast gebruik ik ook wel de Canon EF 100-400mm F4.5-5.6 L IS USM voor als ik geen zware spullen mee wil nemen (bijv.dierentuin)
De combinatie 400mm met de 1.4 extender geeft voor mijn gevoel totaal geen kwaliteitsverlies t.o.v. het gebruik zonder extender het grootste diafragma is dan F2.8*1.4= F4 bij 560mm. Met de extender 2.0 merk ik toch dat de autofocus wat trager is, grootste diafragma is dan 2.8*2.0=F5.6 bij 800mm. Verder ook niet onbelangrijk, is dat de minimale scherpstelafstand voor de 400mm 2.70 mtr is en voor de 100-400mm is dat 1.80mtr, het gebruik van een extender veranderd aan de scherpstelafstand niets.
Een extender gebruiken icm de 100-400 mm mét behoud van je autofocus gaat helaas niet tenminste als je geen 1D mark?? camera bezit. Wanneer je je AF wilt behouden mét extender moet je er rekening mee houden dat dit kan tot F5.6, ik weet niet hoe dit met andere merken zit maar voor de Canon geldt dit wel. Voor de 100-400 f4.5-5.6 zal dit met een 1.4 extender (4.5 x 1.4=) F6.3 grootste diafragma worden.
Een 3-poot statief om de boel stil te houden is wel aan te bevelen, maar bij ondersteuning van de armen lukt het uit de hand schieten ook wel (niet te lang).
De 400mm vind ik een geweldig objectief zeer zeker ook icm de extenders welke beiden een ingebouwde chip hebben die perfect zijn afgestemd op alleen de nieuwste serie L –lenzen (lees hier de objectieven uit de II-serie icm de extenders uit de III-serie), nadeel is en blijft toch het gewicht ondanks dat deze uitvoering al fors lichter is geworden, het is en blijft een flinke jaap.
Waarom de keuze voor dit materiaal?Een specifieke voorkeur voor Nikon of Canon heb ik nooit gehad, beiden hebben zowel positieve als negatieve kritieken. Mijn 1e set kocht ik in 1999 dit was een analoge Canon 300 icm een 70-300mm lens, daarna de Canon Eos 450D, later de Canon Eos 50D.
Mijn huidige set heb ik te danken aan mijn echtgenoot, het lag in de bedoeling dat ik een 300mm f2.8 zou kopen + 2 extenders. Door zijn bemoeienis en argumenten is het uiteindelijk de 400mm f2.8 geworden. In deze tijd heb ik ook lenzen gehuurd en vergeleken, bij sommige fotozaken kun je afspraken maken om alles te testen wat je wil en je kan zelfs je laptop meenemen om direkt de verschillen te bekijken.
De 800mm f/5.6, 600mm f4.0 en de 500mm f4.0 zijn het niet geworden omdat ik vond dat je met 2 extenders meer flexibel bent. je kan immers kiezen voor 400mm 560mm én 800mm.
Deze lens in heel geschikt voor natuur-, vogel-, en sportfotografie.
Hoe maak ik mijn foto’s?
- In onze tuin heb ik een schuilhut gebouwd en een poeltje aangelegd waar veel vogels, eekhoorns en egels komen om te badderen en drinken
- Op andere plekken in de tuin er staat altijd een voedertafel met voer, in de winter mét nootjes en in de lente/zomer zonder nootjes dus als mijn zoontje van 3.5 jaar zijn middagdutje doet heb ik soms even tijd om te fotograferen.
- Verder fotografeer ik vanuit de auto, dan zijn de vogels toch minder bang dan wanneer je te voet bent oftewel: je bent minder zichtbaar.
- Een wens van me is om vroeg in de ochtend in een schuiltent of camouflagenet ergens op een mooie plek te gaan staan.
-
Mijn advies is bij aanschaf van een camera en/of objectieven: veel informeren, voelen/vasthouden maar vooral lekker testen door te huren of op terrein van de winkel alles uitproberen, vooral rustig erover nadenken.
Hieronder nog een link met extra info over de canon lenzen:
http://www.fotojeroen.nl/fotografietips/objectieven.php