Waar ik wel blij mee ben is dat in mijn topic het niet tot een discussie heeft geleid en de gelukkig de foto's mogen spreken!
En ik wil iedereen die gereageerd heeft bedanken
Pim56 schreef:
Op het gevaar af voor azijnpisser uitgemaakt te worden (foto 2 is tenslotte de TC geworden, oprecht gefeliciteerd ermee) vind ik foto 2 helemaal niks. Althans, ik vind de bewerking helemaal niks. Mijn mening, smaken verschillen.
Kijk nog eens naar foto 2. En ook naar foto 1. Het vogeltje staat er werkelijk keurig op maar het is overduidelijk uitgeknipt in Photoshop waarna de achtergrond tot bijna 18% grijs is weggeblurd. Waar zit dat vogeltje? In een kooitje? In een volière? In een tuin? In een bos? In een weiland? Ik heb geen idee, maar ik zou het graag willen weten.
Ik zie heel veel van dit soort weggeblurde foto's voorbijkomen en persoonlijk (mijn smaak) vind ik het lelijk en onnatuurlijk. Ik heb er tot nu toe niets van gezegd, ieder zijn smaak, maar nu foto 2 TC is geworden, vind ik het tijd een tegengeluid te laten horen.
Kijk nog eens goed naar foto 2 (en 1). Kijk naar het staartje van het beestje. Volkomen weggeblurd. Is het niet zo dat de scherptediepte van een foto vanaf 1/3 vóór tot 2/3 ná het scherpstelpunt loopt? Het staartje had er scherp op moeten staan.
Wat op deze foto te zien is, is over-the-top weggephotoshopt. Een vogeltje tegen een egaal groengrijze achtergrond. Te saai naar mijn smaak.
Doe mij nummertje 5 maar! Scherpte mooi op het koppie. Achtergrond keurig vaag.
Overigens ben ik zelf heel erg slecht in vogeltjes scherp schieten. Dat lukt kolenkid wel heel erg goed!
Mijn vrouw loopt voorbij terwijl ik dit post en ik vraag haar wat zij ervan vindt. Ze kijkt, en zegt: mooi vogeltje, maar onnatuurlijke foto.
Mijn vraag is dus: kunnen we alsjeblieft ophouden met dat wegblurren van achtergronden in Photoshop? Met een groot diafragma kom je een heel eind!
Het is nog al wat dat je hier schrijft! Ik heb er ook even over moeten nadenken en laten bezinken omdat het wel erg kwetsend op mij overkomt.
Gelukkig kom je er in een post wel op terug!
Een fotohut/schuilhut moet je misschien google eens raadplegen, maar ik zal een tipje van de sluier vertellen. Dit zijn hutten die voor een speciaal doel zijn gebouwd namelijk vogels of zoogdieren fotograferen. Vaak is er een vijvertje aangelegd die op ooghoogte is. Ook wordt de omgeving aangepast zoals struiken en takken en wordt de achtergrond ook mee genomen, speciale bomen of struiken gepoot die in de foto zorgen voor een mooie achtergrond.
Vaak word er gevoerd en de vogels komen hierop af en om te drinken en vaak ook een bad te nemen.
Ik bewerk mijn foto's alleen in lightroom. Photoshop met lagen werken en nog veel meer technieken beheers ik niet.
Ik schat in dat jij weet wat je met lightroom allemaal kan en dat is niet wat jij in de bovenstaande tekst gesuggereerd heb.
Ik beheers die technieken helemaal niet en in lightroom kan dit helemaal niet.
De foto heb ik wel wat bewerkt:
Ik heb de witbalans aangepast en wat met de volgende schuifjes geschoven:
hoogtelichten, witte tinten, zwarte tinten en schaduwen
Verder iets verscherpt en dat was wat ik bewerkt heb aan de foto
ook schrijf je nog over het staartje is volkomen weggeblurt
Nou ook dat kan ik niet in lightroom wel heeft het te maken met het f getal wat ik gebruikt heb F4.0 en in combinatie met de gebruikte lens, ik stel namelijk op het oogje scherp en wil dat zo scherp mogelijk hebben en wil graag een mooi rustige achtergrond
Voor het fotograferen van vogels en dieren moet je je een klein beetje verdiepen in het gedrag en weten wat de komende actie van hun gaat worden. Door daarop te anticiperen kom je al en heel eind!
Pim56 schreef:
Nuelle schreef:
Ik moet even reageren van mezelf. En wel op Pim.
Beste Nuelle,
Ik wilde niet denigrerend zijn naar Kolenkid. Als dat zo overgekomen is, dan mijn excuses, maar bedenk ook dat geschreven woorden vaak anders overkomen dan gesproken woorden (en ik had allerlei emoticons kunnen gebruiken, maar deed dat niet). De vogeltjes zelf zijn haarscherp gefotografeerd wat ik echt knap vind. Ik vond alleen de nabewerking niet mooi en zelfs zonde van al het werk (inclusief de nabewerking, want om een onderwerp zo secuur uit te knippen, vind ik ook al knap). Dat jij je mening mag uiten, respecteer ik. Mag ik het ook?
@Kolenkid: ga vooral zo door. Om die beestjes er zo scherp op te krijgen, moet je erg veel geduld en techniek hebben. Maar voor mijn smaak mag je je bokeh vooral uit je lens halen ipv uit photoshop.
Groetjes!

Nogmaals ik heb niet weggeblurt of uitgeknipt, zo secuur werken ligt niet in mijn aard en zoveel geduld bezit ik niet
Het zo sportief van je zijn als je nog op mij zou reageren Pim!
Ook wil ik nog vermelden dat taal niet altijd mijn vriend is en ik dyslectisch ben