Het is 22 aug 2025 22:53

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur Sahelscharrelaar
 Sahelscharrelaar
BerichtGeplaatst: 27 maart 2017 20:58 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zat meer met dat centrum gericht.
daarmee neemt de invloed van de achtergrond op de belichting af.
De lichtere delen van de scharrelaar zetten me op het verkeerde been.
Ook de vogel bevat best veel schaduwtonen.
Zo dat het middelste 60% van je bewerkte foto nog steeds donkerder dan middengrijs is.
En misschien een veiligheidsmarge tegen overbelichten van jouw kant wellicht.

Heb je de foto vanuit RAW aardig moeten oplichten?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Sahelscharrelaar
BerichtGeplaatst: 27 maart 2017 21:56 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb weinig aan de foto hoeven te doen, maar ik gebruik dan ook bijna altijd de JPEG, RAW heb ik ook.
Heb 'm iets bijgesneden, voornamelijk om de vogel wat meer uit het midden te halen en misschien een fractie lichter gemaakt...de orginele JPEG vond ik er al goed uit zien.
Veiligheidsmarge kon je weleens gelijk in hebben, ik heb liever iets te donkere foto dan één waar overbelichte delen in zitten.
En zoals gezegd heb je met iets donkerdere foto's natuurlijk ook een iets snellere sluitertijd, wat met deze soort van fotografie toch ook wel een voordeel is, vooral als je net als ik het meeste uit de hand schiet.
Je zou denken dat je in Gambia door het vele licht ook hele snelle sluitertijden hebt, maar ik vond de vies tegenvallen....heb ook geen idee waar dat door komt, misschien omdat de zon veel hoger staat en vanaf een uur of 12 zo ongeveer recht boven je staat? :dk

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2