Vogels in vlucht......
De ene keer is het makkelijker dan de andere, heeft vooral ook met het licht te maken.
Maar vaak is het niet echt makkelijk, zeker niet met niet egale achtergronden[zoals bijv. een blauwe lucht]....een egale achtergrond maakt het al wat makkelijker, omdat de camera dan minder moeite heeft om het onderwerp in focus te houden.
Heel belangrijk zijn de instellingen van je camera en de snelheid van camera en lens.
Ik stel de camera meest in op ISO-400, omdat de ruis tot ISO-400 nog goed te doen is, en als het wat donkerder is wil ik nog weleens naar ISO-800 gaan, want beter een foto met een beetje ruis[en na het verwijderen daarvan dus iets minder detail], dan een bewogen en dus meest mislukte foto.
ISO-400 dus en als ik net als hier dichtbij genoeg ben met 200mm. m'n foto's maak dan zet ik het diafragma meest ergens in de buurt van de f/4, is het wat donkerder ga ik ook weleens naar f/2.8, maar door de beperktere scherpte diepte heb je dan natuurlijk ook meer kans op delen die onscherp zijn en die je eigenlijk scherp had willen hebben en dus meer "missers".
Omdat ik bijna altijd in de A-stand fotografeer kiest ie dus z'n sluitertijd zelf, maar die probeer ik wel een beetje in de gaten te houden en wil eigenlijk niet onder 1/1000 komen anders verhoog ik dus de ISO, of/en zet het diafragma wat groter.
Autofocus op AF-C[continu scherpstellen] en alle scherpstel punten ingeschakeld.
Voor de rest is het gewoon de vogel goed in de gaten houden in je zoeker en proberen op de juiste momenten het knopje in te drukken, dus ook goed op letten of de camera op dat moment de vogel wel goed in focus heeft.
Ik weet eigenlijk niet meer of dat bij een optische zoeker heel goed te zien is, maar bij de elektronische zoeker is dat redelijk goed in te schatten.
Probeer natuurlijk zo te gaan staan, als dat mogelijk is, dat het licht goed op het onderwerp[de vogel] valt, maar dat geldt natuurlijk voor bijna alle vormen van fotografie.
Bij een roofvogelshow heb je dat niet helemaal voor het zeggen en probeer dan ook om de foto's te maken op het moment dat de vogel zo goed mogelijk in het licht vliegt.....ook de hoeveelheid licht zal natuurlijk erg afhankelijk zijn van de stand van de camera, dus hou ook goed de belichting in de gaten.
De belichting is één van de lastigste dingen bij zo'n vluchtshow, omdat je de camera constant beweegt en ook soms te maken hebt met zowel donkere als lichte achtergronden.
Op de camera die ik heb, Sony A77II], zit zoals gezegd een elektronische zoeker en er zit ook een "Zebra" instelling op, die bij mij altijd aan staat, en daarmee kan ik tijdens het fotograferen al zien of er delen overbelicht zijn.
Misschien is het handig om een spotmeeting in te stellen[heb het zelf nog nooit geprobeerd], maar ik denk dat je dan weer veel kans hebt op overbelichte delen in de achtergrond[lucht en zo] en bij bijv. de Amerikaanse Zeearend dat het wit ook snel overbelicht is als ie het licht meet op z'n donkere veren en natuurlijk andersom als ie het licht meet op de witte veren.
Ik heb zelf de lichtmeeting altijd centrum-gericht staan en regel het tussendoor een beetje bij met de + en - knopjes.....sluitertijd sneller of langzamer.
Wat denk ook wel een voordeel is is als je een lens hebt die niet al te zwaar is, met een lichtere lens is het denk makkelijker de vogels in de zoeker te houden dan met een zware lens, waarbij je op een gegeven moment toch ook een beetje een lam armpje krijgt met het uit de hand fotograferen.
Ook is het makkelijker om te gaan staan, hoewel het zittend natuurlijk ook kan, maar meest ben je dan wat beperkter met bewegen, zeker vanuit bijv. de auto.
Hoop het zo een beetje duidelijk uitgelegd te hebben, maar als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel en als ik het antwoord daarop weet zal ik erop terug reageren.