Hermanus schreef:
De ruimte is zoals het zich in de “vrije” natuur aanbiedt, want zonder schuilplek komen ze meestal niet
dichtbij. Hutfoto’s zijn mooier van details en zeer close, maar de natuurlijke ruimte mag van mij meedoen en dan lever je iets in. Ik kom wel eens in een hut, maar struin het liefst rond en heeft meer uitdaging m.i.
Ik snap wel wat je bedoelt Herman, ik fotografeer ook liever in de vrije natuur vanuit de auto of gewoon lopend.
Heel soms kom ik weleens in een hut, maar in 8 à 9 jaar vogels fotograferen zijn die keren in een hut op 1 hand te tellen, ik ben denk nu 4 keer in een vogelhut geweest.
En ook dat is soms leuk en spannend, vooral als er een roofvogel langs komt, maar heel vaak zijn die 'settings' wel een beetje gemaakt met een waterbak met een rand mooi mos en wat mooie takken.
Toch is het voor de afwisseling af en toe wel leuk en je krijgt dan ook weer wat andere soorten voor je lens.
Ook ben ik in het verleden regelmatig in de rietputten geweest, hier tussen Maassluis en Vlaardingen, en daar is het gewoon wandelen over de onverharde paden tussen het riet en hopen dat je wat tegenkomt.
De ene keer heb je meer geluk dan de andere keer en ook ik heb toen weleens een Blauwborst vast kunnen leggen, maar het meeste zijn toch de Baardmannetjes, heb daar echt nog veel foto's van op m'n hd staan.
Zitten natuurlijk mooie bij, maar ook wat minder mooie en ook close en minder close.
Soms is met wat meer ruimte mooier en soms juist niet, ik vind hier de achtergrond wat te 'eentonig' en zoals ik al zei ook wat te wit, vandaar dat ik 'm liever wat groter in beeld had gehad.
Maar zoals ook al gezegd....als ze niet blijven zitten als jij een stapje dichterbij zet, of je kunt niet verder lopen door het riet en water dan moet je ook tevreden kunnen zijn met iets minder close en dit is zeker geen lelijke foto, maar in mijn ogen waren er nog wat verbeterpunten, maar die zie ik bij m'n eigen foto's ook vaak zat en zoals al vaker gezegd, smaken verschillen, dus een ander vindt het misschien juist wel mooi.
Neemt niet weg dat ik gewoon eerlijk zeg wat ik van een foto vind, ongeacht waar ie gemaakt is.
Dat laatste telt ook niet mee eigenlijk, want het gaat om het uiteindelijke resultaat voor de kijker, al heeft de fotograaf natuurlijk bij sommige van zijn foto's een heel ander gevoel, juist door de plek of de omstandigheden.

Je zou trouwens eens naar Gambia of zo moeten gaan, daar kun je veel vogels heel makkelijk benaderen, zelfs als je lopend bent.