Het is 16 apr 2024 15:33


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!


Auteur Ijsvogels weer druk aan het werk
 Ijsvogels weer druk aan het werk
BerichtGeplaatst: 14 jun 2020 10:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8013
Woonplaats: Drenthe
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gisteren toch nog even naar de ijsvogels wezen kijken.Ondanks hard licht toch nog wat platen geschoten.

1
Fotografie

2
Fotografie

3
Fotografie

4
Fotografie

Bedankt voor het kijken

gr
dan


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Ijsvogels weer druk aan het werk
BerichtGeplaatst: 14 jun 2020 10:32 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 49070
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Eten om je voort te kunnen planten.

In de eerste heb je een spectaculair moment.
De andere vertellen het verhaal.

Nu nog een keer het ideale licht. Toch?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ijsvogels weer druk aan het werk
BerichtGeplaatst: 14 jun 2020 10:43 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 16903
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie serie :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ijsvogels weer druk aan het werk
BerichtGeplaatst: 14 jun 2020 11:55 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40630
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Leuke serie, inderdaad erg jammer van het harde licht, ik ga zelf niet op pad midden op de dag als de zon schijnt, omdat ik het harde licht niet mooi vind.
Je vorige serie vind ik daarom ook een stuk mooier en ook heb je ze daar wat closer erop en daardoor ook een veel minder drukke achtergrond en komen ze veel beter "los" daarvan.



Judith schreef:
(ik vind sowieso dat een te grote nadruk op perfecte omstandigheden of techniek soms beperkend kan werken. Ligt er maar net aan wat je wil met je foto's. Ruis, hard licht etc. etc. jammer als we ons daar teveel op blindstaren)

Ik ben het dus ook zeker niet eens met Judith haar laatste opmerking, ik vind juist dat er te weinig nadruk ligt op de scherpte, overbelichting en de omstandigheden.....veel wordt maar goed gepraat met een:"Zo waren de omstandigheden, het was niet anders, beter was nu niet mogelijk".
In mijn ogen hoort een foto in ieder geval scherp op het onderwerp te zijn(behalve als de maker het anders bedoeld heeft), niet overbelicht(klein beetje onderbelichting vind ik zelf minder storend, maar dat is smaak denk ik) en ook niet met hard licht en harde schaduwen en zo.
Dan komt daarnaast natuurlijk ook de compositie en het standpunt aan de orde en is het onderwerp vanzelfsprekend ook van belang.
Al die dingen bij elkaar maken een foto heel goed, minder goed, of gewoon slecht.
We kopen toch ook niet voor Jan met de korte achternaam een vrij dure camera, Judith heeft zelf net een A7RIII erbij gekocht, dan kun je net zo goed een simpele compactcamera kopen als je het "technische gedeelte" niet belangrijk vindt.
En natuurlijk kijk je bij iemand die net begint wat "soepeler" naar z'n foto's en probeer je het wat voorzichtiger te brengen, maar ik ga er vanuit dat fotografen die al jaren hier op het forum zitten en die met dure apparatuur hun foto's maken ook wel willen weten hoe een ander eerlijk tegen hun foto aankijkt.
Sorry, maar dat is een beetje hoe ik erover denk en ik denk dat de meesten hier dat ook wel weten....smaken verschillen nu eenmaal. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ijsvogels weer druk aan het werk
BerichtGeplaatst: 14 jun 2020 12:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8013
Woonplaats: Drenthe
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat was een heel verhaal Ron. Je hebt wel gelijk, maar soms is het moment er om die enen foto te maken die je graag wilt maken. Ik ga op onregelmatige tijden naar de ijsvogels. Gisteren dacht ik dat het weer snel zou verslechteren gezien code geel, dus beter licht Helaas was dat niet het geval.

Probeer zoveel mogelijk fotos te maken die que compo en scherpte aanvaardbaar zijn. Liefst nog op een redelijke afstand die ik met mijn lens kan overbruggen.
De ijsvogels in deze serie zaten eigenlijk te ver weg maar wilde de momenten niet missen.

Judith heeft wel gelijk als het een beginnend fotograaf betreft, maar ik schaar me niet meer onder de beginners.

gr
daan


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ijsvogels weer druk aan het werk
BerichtGeplaatst: 14 jun 2020 12:16 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 49070
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Denk dat je spijker op de kop slaat Daan.
Unieke momenten laat je niet lopen omdat je niet de perfecte apparatuur hebt of dat er iets in de weg staat.

Licht heb je niet in de hand maar kun je wel naar de weerberichten kijken. En dan zo als hier pech hebben.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ijsvogels weer druk aan het werk
BerichtGeplaatst: 14 jun 2020 12:28 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40630
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Unieke momenten zijn altijd leuk natuurlijk, maar unieke momenten met unieke omstandigheden maken een foto nog beter.
Het licht overdag heb je inderdaad niet in de hand, maar het maakt je foto ook niet mooier, daarom ga ik momenteel, als ik op pad ga, alleen nog maar 's avonds na 19:00 uur op pad....ik ben geen ochtendmens. ;)
Natuurlijk is het ook leuk om die leuke momenten met hard licht te fotograferen, maar IK zou die foto's dan niet hier plaatsen, omdat de opmerking over het harde licht(en dus minder mooie foto) dan bijna vanzelfsprekend zijn.
Afgelopen week ben ik wel een dag met m'n vrouw naar Beekse Bergen geweest en dan kun je niet anders dan overdag....gelukkig was het afgelopen woensdag heel de dag zwaar bewolkt daar. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Ijsvogels weer druk aan het werk
BerichtGeplaatst: 14 jun 2020 13:06 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 20739
Woonplaats: Barneveld
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik volg Frans in deze. Gr. Hans.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed