Ron62 schreef:
mooi moment met leuk verhaaltje erbij.
Vraagje Bert.....heb jij enig idee hoe he komt dat bijvoorbeeld de borst van de rechter IJsvogel wat minder gedetailleerd overkomt dan de kop en de pootjes, terwijl in ieder een gedeelte van die borst volgens mij in hetzelfde scherptegebied valt?
Bij het vrouwtje is wat dat betreft iets meer detail te zien, zou het met de lichtval te maken hebben?
Het is geen kritiek of zo, want ik zie dit vrij vaak bij IJsvogel-foto's, ook die van mezelf en vraag me af of jij misschien het antwoord weet.
Bij het mannetje zie ik trouwens ook wat van een oranje kleur in het onderste gedeelte van de snavel, maar meest is dat toch helemaal zwart?
Hoi Ron, bedankt voor je gebruikelijke kritische blik. Ja, de minder scherpe borst zie ik nu ook. Heb eens meerdere foto's van afgelopen jaren bekeken en de scherpte op de borst varieert. Dit terwijl de blauwe scherpe veertjes rond de kop eigenlijk altijd wel scherp overkomen, komt denk ook door de structuur van deze blauwe veertjes. Verder heb ik de focus altijd of op de kop of op de vis (nooit op de borst). Deze plaat is met f6.3 geschoten, terwijl je eigenlijk naar minimaal 7.1 of 9 moet gaan, maar ik zat met mijn ISO al op 3200, dus moest schipperen. Mijn grotere origineel valt wel mee qua scherpte. Ik verscherp de kleine (1920 pix) upload maar gedeeltelijk zoals op de kop en niet de gehele vogel, dit zal ook zeker meespelen. De hoge ISO zal ook geen goed doen.
Mbt de kleur van de snavel, ja die varieert per mannetje van geheel donker tot wat oranje aan de basis. Kijk maar eens op internet bij visoverdracht dan zie je veel verschillen. Is denk met lichtinval door een geopende bek ook wat lichter (heb ze ook met helemaal zwarte snavel).
Blijft een leuke en verslavende bezigheid

, zat er vanochtend ook weer van net na zeven tot acht, dan snel door naar mijn werk, is lang niet altijd raak hoor....wel af en toe visoverdracht maar bijna nooit paring en vaak alleen geschreeuw in de bosjes en niets op de tak.