Het is 25 apr 2024 13:17


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!


Auteur Bijvangst + update
 Bijvangst + update
BerichtGeplaatst: 25 okt 2020 14:01 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40718
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als ik foto's ga maken in de natuur dan maak ik vaak veel foto's die ook weer vrij snel in de prullenbak belanden en soms laat ik ze wel staan vanwege een leuk moment.
Ik maar de foto's omdat het tegenwoordig, in het digitale tijdperk, gewoon kan en niets meer kost en niet geschoten is altijd mis natuurlijk....ik noem de foto's daarom ook gekscherend "bijvangst".
Hier 3 van zulk soort foto's, bij deze foto's was de afstand eigenlijk te groot, ja zelfs met 840mm en heb ik dus flink moeten croppen.
Vind het zelf wel leuke momenten en als ik het in 'Ratjetoe' zet krijg ik waarschijnlijk weer de opmerking: "waarom in Ratjetoe?" en daar krijg je ook minder reacties waar er op de foto zelf wordt ingegaan, wat ook logisch is.
Daarom toch gewoon ter beoordeling gezet, ik vind de momenten wel leuk en bij de 3e foto valt de kwaliteit me ook nog mee. :)


Voor alle drie de foto's geldt 840mm 1/1000, F/13.....1e ISO-2000, 2e ISO-1250, 3e ISO-1000
Op het plusje linksboven klikken laat meest een betere/grotere foto zien. :)


1.
Fotografie


Update 1.
Allebei de Valkjes binnen het scherptebereik:

Fotografie


2.
Fotografie


3.
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Bijvangst + update
BerichtGeplaatst: 26 okt 2020 11:22 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40718
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt voor je reactie, Judith. :)

Het tafereel van de eerste zie je minder vaak, dat vrouw en man zo dichtbij elkaar staan te bidden.

Het tafereel van de 2e zie je inderdaad in het voorjaar nog vaker, inderdaad omdat bijv. Kieviten en Grutto's hun nesten in de weilanden bewaken en rovers en indringers hardhandig verjaagd worden.
Maar ik ga ervan uit dat er nu geen vogels meer zijn met eieren, hoewel ik wel nog redelijk jonge Kaapse Eenden hier in de wijk zie, dus die zijn ook nog niet zo heel lang geleden uit een ei gekropen.
De Kauwen en Kraaien, maar ook de Torenvalkjes, laten een Buizerd nooit toe in 'hun' gebied en vaak worden die grote, wat tragere, rovers dan ook verjaagd, ook als ze geen eieren hebben, dus dit tafereel kun je het hele jaar door tegenkomen, deze foto's zijn ook van vorige week.
Ik heb ook nog wat foto's van een hele grote groep Kauwen die een Buizerd het leven zuur maken, ook van flinke afstand, maar ik zal es kijken of daar misschien nog een leuke tussen zit.
Die foto's ook verleden week daar gemaakt, ook toen het zonnetje nog even kwam kijken.
Bij de 1e foto die gemaakt is rond 15:00 uur scheen het zonnetje nog niet, bij de andere 2 die gemaakt zijn rond 16:30 uur scheen ie wel.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bijvangst + update
BerichtGeplaatst: 26 okt 2020 11:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De tweede vind ik een leuke en zie ik hier veel te weinig. Net als Judith zie ik dit tafereel regelmatig afspelen (en niet alleen tijdens de lente).
Nummer 1 is ook voor mij een bijvangst, waarbij de scherptediepte niet diep genoeg is om zowel het mannetje als vrouwtje er scherp op te krijgen.
De kwaliteit van nummer 3 ziet er op het scherm best wel goed uit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bijvangst + update
BerichtGeplaatst: 26 okt 2020 22:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 7598
Woonplaats: Barneveld
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi Ron, leuke serie ...voorkeur voor nr. 2 !!
Gr, Bert


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bijvangst + update
BerichtGeplaatst: 27 okt 2020 00:30 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40718
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry en Bert ook bedankt. :up

@Henry, met Kraaien en Kauwen zie je dit het hele jaar door, maar met Vogels zoals bijvoorbeeld Kieviten en Grutto's alleen in het broedseizoen, in het voorjaar dus.
Zelf vind ik juist die onscherpte op de 2e wel grappig, de eerste is gewoon scherp zoals het hoort en dan zie je nog een wazige tweede iets verder weg.
Ik snap dat dat voor andere mensen juist storend kan zijn, dus een andere foto erbij gezocht waarop ze wel allebei scherp zijn en erbij gezet. :D
Die 3e ben ik wel met je eens, de kwaliteit van die foto viel mij ook reuze mee, want van deze foto's is het ook nog eens de grootste crop, voor mij eigenlijk teveel gecropt, maar zo voor het web kan het wel. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bijvangst + update
BerichtGeplaatst: 27 okt 2020 00:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 16941
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie bijvangst :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Bijvangst + update
BerichtGeplaatst: 27 okt 2020 11:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Update van foto 1 ziet er beter uit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 195 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed