.
Mag ik bij deze foto een tip geven? Ik ben hier nog niet zolang dus ik weet niet wat er in het verleden allemaal is voorbij gekomen.
Fotograferen door glas is soms best heel lastig, want vaak krijg je een soort waas erbij.
Photoshop (maar ook Lightroom) heeft een tool die kan helpen bij het verminderen/weghalen.
Ik gebruik Photoshop omdat ik dan beter kan selecteren en in lagen werken.
De tool die ik in dit soort gevallen gebruik is Camera Raw en dat vind je onder Filter.
Velen denken dat Camera Raw alleen om de hoek komt kijken bij de conversie van een RAW-bestand, maar niets is minder waar.
Je kunt het ook gewoon gebruiken voor het bewerken van een Jpeg.
Wat ik bedoel vind je onder het tabje “Standaard” en dan bij Textuur, Lokaal Cont(rast) en Nevel verwijderen.
Deze drie kunnen ook wel onder de noemer Micro contrast worden geschaard, wat in andere programma’s ook wel wordt aangeduid met Clarity.
Met deze drie is het een kwestie van met beleid omgaan met de schuifjes.
Ik begin altijd met Nevel verwijderen, dan Lokaal cont en vervolgens Textuur.
Niet overdrijven, want daar wordt het niet mooier van.
Ter illustratie doe ik mijn bewerking hierbij, die ik direct weghaal als dat door de plaatser wordt gewenst.
Hier heb ik de vogel en het hout geselecteerd en ben met de selectie aan het werk gegaan in Camera Raw.
Na sluiten van Camera Raw heb ik de selectie omgekeerd en heb ik met Kleurtoon/verzadiging de achtergrond nog wat verzacht.

.