Hoi Frans, allereerst bedankt voor je reactie.
Ik heb m'n lichtmeetfunctie altijd staan op centrumgericht(midden) en niet op spotmeeting.
Deze foto is gemaakt op 25 juni om 18:47 uur, in Polen en met een zonnetje erbij heb je dan nog best veel licht.
Foto is gemaakt in de diafragma voorkeuze stand(vast op F/4) en ISO vast op 250 en dus regel ik dan als het ware de sluitertijd met de belichtingsknoppen.
Uit ervaring weet ik dat ik met deze instellingen met een lichte achtergrond(bijv. de lucht) ongeveer +0,7 moet overbelichten(sluitertijd langzamer) en met een donkere achtergrond ongeveer -0,7 moet onderbelichten....met een lichte achtergrond wordt je sluitertijd natuurlijk automatisch sneller en visa versa, maar je wilt je onderwerp er wel goed belicht op hebben, dat is voor mij altijd het belangrijkste. Vandaar het onder en overbelichten, want je onderwerp heeft wel ongeveer dezelfde belichtingstijd nodig in beide verschillende situaties.
In dit geval wat extreem, Meeuwen zijn niet het makkelijkst om goed te belichten met een zonnetje erop, dus normaal gesproken met Meeuwen en een donkere achtergrond ga je al naar de -1 onderbelichten en hier dus(met veel zon erbij) meest naar -1,3.
Ik wil er ook nog bij vermelden dat ik een hekel heb aan overbelichting(onderbelichting vind ik minder erg

), dus ik zal wat makkelijker aan de wat meer donkere kant gaan zitten, zeker met actiefotografie, waarbij het licht continu verandert.....draai je de camera wat meer naar rechts dan heb je weer een andere belichting nodig dan wanneer je de camera naar links draait, maar je hebt meest geen tijd meer om dat bij te stellen als je een vogel aan het volgen bent of als er een actiemoment zoals hier plaats vind.
Ook heb ik altijd het zebramotief aanstaan, waarbij er strepen in beeld komen als iets te licht dreigt te worden, dat is (vind ik) een reuze handige tool met de elektronische zoekers van tegenwoordig en daardoor kan ik ook snel zien of het nog wel helemaal goed gaat met de belichting.
In het geval hier had ik al een aantal foto's gemaakt en ook even snel een paar terug gekeken om te kijken wat de belichting deed en kwam op deze belichting uit...meeste foto's die avond zijn gemaakt op -1 en -1,3, behalve als er een vogel tegen de lucht vloog, dan probeer ik heel snel de belichting aan te passen, in dit geval, naar +0,3 door de nog redelijk felle zon.
Het origineel is zelfs nog een fractie lichter dan deze, alleen bij de Meeuwen moest ik de hooglichten iets terug halen in de nabewerking.
Wil er ook nog bij vermelden dat er in de camera's onderling ook wat verschil zit.....-0,7 EV is bij m'n huidige Sony A7III niet precies hetzelfde als bij m'n vorige Sony A77II....met de huidige doe ik vaak +1 overbelichten bij een lichte achtergrond en -0,3 bij een donkere achtergrond, maar dat zijn dingen die je zelf een beetje uit moet pluizen.
Misschien dat het verschil tussen de merken onderling nog wat groter is, dat zou ik niet weten, maar het is dus vooral een kwestie van uitproberen.