@eosgebruiker: Inmiddels heb ik een update geplaatst in de startpost, waar ik de belichting wat minder fel heb gezet. is het zo beter? Ik herinnerde me net trouwens ook nog dat ik gisteren in de eerste foto flink wat met het contrast had zitten spelen. wellicht dat het onrealistische daar een beetje door gekomen is. Ruis heb ik nu nog even niet gedaan, zal ik straks nog even een update van plaatsen, na m'n ontbijt

@duckie: Dank je voor je reactie. Foto is gewoon uit het handje genomen. Had mijn statief helaas niet bij mij. Nog even over de ruis: de tip die jij geeft kreeg ik in mijn vorige topic ook:
hier klikken. De foto uit dit topic is op dezelfde avond genomen als die andere foto.
Het 'doel' van deze is eigenlijk meer om reacties over de belichting enzo te krijgen, terwijl de vorige vooral over de ruis ging. Ik blijf het een lastig onderwerp vinden als je je statief niet gebruikt en dus wat meer bewust moet zijn van bepaalde instellingen

Nu eerst even ontbijten, en daarna even een update plaatsen met hopelijk wat minder ruis.
@Nagtie: Dank voor je reactie. Ik heb de eerste foto dus aan de hand van het histogram gedaan, tot zeg maar het begin van het bergje rechts zat. blijkbaar was dat niet helemaal goed

Goede tip trouwens met die ALT-toets. wist ik nog niet, ga ik eens gebruiken