Het is 19 mei 2025 08:26

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur kip ik heb je!
 kip ik heb je!
BerichtGeplaatst: 01 jun 2010 21:48 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Een van mijn allereerste foto's met mijn nikon D60, nog niks bewerkt
f 5.6
1/60 sec
iso 200

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 kip ik heb je!
BerichtGeplaatst: 01 jun 2010 22:28 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Bij je EXIF mis ik nu je brandspuntsafstand, samen met de sluitertijd kan je dan zeggen of deze te lang was waardoor het beeld wat onscherp is.

Vergeet niet dat je na verkleinen van de foto's voor het web je altijd moet naverscherpen, omdat je bij verkleinen scherpte verliest.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 kip ik heb je!
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 10:49 
Lid

brandpuntsafstand 135 mm, 35 mm brandpuntsafstand 202
de tip van het naverscherpen wist ik nog, ik heb nu verkleind met photobucket maar daarin kan je geloof ik niet naverscherpen. Ik heb nog geen bewerkingsprogram maar zal het eens in een of ander programmaatje proberen, bedankt!

kip ik heb je!
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 13:40 
Lid
Fotografie

Aan de naam van je foto te zien is deze al weer wat ouder (sept 2009).
Heb je hier nog specifieke vragen over?
Ben benieuwd of je zelf gezien hebt dat eer een kleurzweem over de foto zit.

kip ik heb je!
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 13:48 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Er zit genoeg scherpte in de foto als je hem naverscherpt en er zit ook mooie kleur in. Nog even nabewerken :)

kip ik heb je!
BerichtGeplaatst: 02 jun 2010 13:56 
Lid

Frans schreef:
Aan de naam van je foto te zien is deze al weer wat ouder (sept 2009).
Heb je hier nog specifieke vragen over?
Ben benieuwd of je zelf gezien hebt dat eer een kleurzweem over de foto zit.

deze foto heb ik gemaakt toen ik de camera net een weekendje had. Ik heb toen de beginnersdag bij Wolves fotografie gevolgd. Ik had toen net uitleg gekregen over diafragma en was benieuwd of dat een beetje toegepast was.
Daarna heb ik de camera een tijdje weg moeten leggen vanwege een blessure en pak sinds kort de fotografie weer op. Ik wil deze zomer opnieuw foto's gaan maken van deze beestjes en zou het graag beter doen ;)
Inmiddels heb ik begrepen dat de sluitertijd niet goed was.

Kleurzweem, die term heb ik bij andere foto's ook langs horen komen. Die term is voor mij nieuw, kun je me misschien uitleggen wat het is?

alvast bedankt!

kip ik heb je!
BerichtGeplaatst: 22 jul 2010 00:35 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Hoi Dorien, bekende foto! :DD
Even wat extra uitleg over kleurzweem, want ik zie dat niemand je dat meer heeft gegeven. :(
Een kleurzweem over een foto houdt in dat de kleur niet helemaal waarheidsgetrouw is. Zo kan een foto wat te geel zijn (gele kleurzweem), te groen (groene kleurzweem) te rood (rode kleurzweem) en ga zo maar door. Een kleurzweem kan door verschillende reden ontstaan. De kleur van het aanwezige licht is de grootste boosdoener. Om dat probleem op te lossen moet je een goede witbalans kiezen. Je weet mijn advies: AWB op je camera, fotograferen in RAW en naderhand in de RAW-converter de witbalans instellen. Een fotobewerking die niet helemaal goed is gegaan kan echter ook weer een kleurzweem oproepen. In bijna alle gevallen is een kleurzweem vrij makkelijk op te lossen in een fotobewerkingsprogramma. Hoop dat het zo wat duidelijker is.

De sluitertijd waar opmerkingen over zijn gekomen, heeft te maken met de vuistregel voor wat je nog uit de hand kunt fotograferen. Daar had je met deze foto nog geen rekening mee gehouden. Maar waar de andere natuurlijk niet bij stilstaan als ze deze foto zien, is het feit dat je die ochtend heel veel en allemaal nieuwe theorie te horen had gekregen en dat je die dag pas de uitleg over de knopjes van je camera had gehad. Om dan 's middags gelijk alles te kunnen toepassen, is iets dat je eigenlijk niet kan verwachten. Met andere woorden het is gezien de omstandigheden een top foto, maar ook als je niet naar de omstandigheden kijkt is het een goede foto die alleen nog bewerkt moet worden, want zoals Peter al zei:
pdm_fotografie schreef:
Er zit genoeg scherpte in de foto als je hem naverscherpt en er zit ook mooie kleur in.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp