wwestendorp schreef:
...Flitsen dus helemaal niet en het was er best wel donker . Helaas ook geen statief bij. Als ik jullie goed begrijp dan presteerd de 55-250 kit lens niet optimaal bij 250mm. Dus beter
a) niet achter glas fotograferen
b) Grotere telelens en niet helemaal gebruiken?
c) de gebruikte lens gebruiken op 200mm en digitaal croppen?
...
Ik denk dat flitsen en een statief hier je geen verbetering gaan opleveren. Waarom niet?
Volgens de reviews verliest de lens vanaf 120/135mm iets aan scherpte. Hoeveel vertellen de reviews niet.
Een statief zorgt er je geen last hebt van bewegingsonscherpte. Is hier niet aan de orde. Een flitser kan wel een oplossing bieden, maar dan wel in combinatie met het dichtdraaien van het diafragma (f/8-f/11) en het beperken van het inzoomen (zie ook verderop). M.b.t. flitsen en glas: je houdt er (bijna altijd) hinderlijke reflecties aan over.
N.a.v. punt a): Je kunt volgens mij best beestjes achter glas fotograferen.
N.a.v. punt b): Wat je bedoelt met "grotere telelens en niet helemaal gebruiken", snap ik niet goed. Bijna alle lenzen presteren minder goed bij een groot of heel klein diafragma. Ze presteren het best bij f/8 - f/11, dus als het diafragma wat geknepen wordt. Jouw lens schijnt bij grotere brandpuntsafstanden dus wat softer te worden, maar de scherpte kun je behouden door het diafragma dus iets te knijpen (ik heb deze lens niet en kan dit dus niet uit eigen ervaring bevestigen). Nadeel van het knijpen van het diafragma is dat de scherptediepte toeneemt, iets wat je misschien niet altijd wilt... Toplenzen die een goede kwaliteit leveren over het gehele bereik kosten niet voor niks een klein fortuin. Als je je teveel aan de beperkingen van je apparatuur gaat storen, blijven 2 opties over: "acceptatie" of "handelen"

c) Inderdaad. Dit is een oplossing, maar volgens de review van SLRGEAR kun je lezen dat de lens softer wordt vanaf 135mm. In welke mate de lens bij 200mm softer is geworden, dat vertelt het verhaal niet. Een andere opmerking die ik op internet vond bevestigt het verhaal

Misschien gewoon met deze kennis kijken welke instellingen goede foto's opleveren voor jouw camera en jouw lens.
Zo heb ik voor mijn vorige zomervakantie (rondgetrokken met een rugzak) een 18-200mm lens gekocht. Omdat ik de beperkingen van deze lens kende, kon ik hier ook weg van blijven. Voor deze vakantie was het geen optie om de kwalitatief betere lenzen mee te nemen.
Succes!