Frans schreef:
dit soort ruis zie je ook als gevolg van (verkeerd) verscherpen.
welke software gebruik je voor bewerken?
Frans ik gebruik (of probeer het) adobe Photoshop cs6
heb gedaan wat ik laatst ergens las van jou.
einde bewerking verscherpen en die opslaan, dan verkleinen voor het web en de blur die ontstaat verwijderen met na verscherping via smart sharpen 100% hoeveelheid straal van 0.1 tot 0.3 pixels met een vinkje bij more accurate.
korandoke schreef:
een antwoord op je vraag,
kijken of je belichtingskompensatie op 0 staat, indien dit het geval is kan het zijn dat er kompensatie nodig is.
hoeveel dat kan je testen met eventueel een grijskaart, deze neem je formaat vullend en de piek in het histogram op je toestel moet iets voor het midden liggen wat dan overeenkomt met 18% grijs.
of enkele proefopnamen te maken van normale omstandigheden waar iets wit in voorkomt (wit blad papier) u belichtingsmeter niet richten op het witte blad maar op het algemene onderwerp en deze telkens te controleren op het histogram op je toestel, indien nodig de compensatie zo in te stellen dat rechts in het histogram net geen hoge licht level aanraakt tegen de rechterzijde van het histogram.
grts
korandoke ik ga dit eens bestuderen, bedankt voor de uitleg
Mendel schreef:
Tweede spreekt me meeste aan door de betere opbouw, en setting. In nabewerking eerst de ruis eruit voor verscherpen, zal de kwaliteit goed doen

Bedankt voor de tip Mendel.
Ron62 schreef:
Leuke foto's van de duif.
De achtergrond werkt niet helemaal mee[is wat druk] en zit idd. wat ruis in.
Het wit is idd. hier en daar wat overbelicht, bij mij staat de lichtmeetfunctie op centrumgericht en als de achtergrond wat donkerder is dan doe ik meest iets onderbelichten[meest -0,7 EV] en bij bijv. een vogel die in de lucht vliegt, dus een wat lichtere achtergrond doe ik juist iets overbelichten[meest +0,7 EV].
Als je teveel onderbelicht dan moet je de foto via software[bv. Photoshop] weer wat lichter maken en dat heeft meest nog meer ruis tot gevolg.
Ik maak tegenwoordig ook m'n foto's zowel in RAW als in JPEG en als dan de belichting net niet oke is kun je met 't RAW-bestand de belichting later nog wat aanpassen in bijv. Photoshop.....overbelichte delen waar geen detail meer in zit kun je hiermee ook niet goed meer krijgen.
Ik vind je 2e foto hier trouwens het leukst, bij de 1e kijkt de duif van je af en z'n staart staat er net niet helemaal op.

Ron ook bedankt voor je uitleg, hier kan ik ook weer mee vooruit.
hoef me niet te vervelen met de kerst