@Frans:
Met de 2 stappen bedoelde ik aan te geven de eventueel 1 stapje beter had kunnen zijn.
Martijn geeft echter al aan dat hij daarmee begonnen is en naar zijn histogram heeft gewerkt.
Dit is uiteraard een prima technische keus.
Met het "gemiddelde verenkleed" bedoelde ik het gemiddelde tussen het donkerste en lichtste deel van het verenkleed van de merel. Als ik naar het beeld kijk zou ik dan meten op bv. de vleugel.
Met deze meting krijg je een mooie balans op de vogel, maar negeer je wel de overige elementen in het beeld. Dit kan hele mooie resultaten opleveren, maar ook gewoon slecht uitpakken. Hier had het naar mijn idee goed uit kunnen pakken. Vandaar mijn tip om het eens te proberen.
Wat de ruis betreft heb je (als ik het me goed herinner) technisch gelijk, maar gezien de gebruikte opnamewaarden lijkt dat mij hier niet zo´n punt .... voldoende licht, vrij lage ISO en een snelle sluiter.
Wat technische waarden betreft ben ik altijd vrij dwars denk ik.
Uiteraard moet je je aan een aantal vaste waarden houden om tot een goed gefocused en belicht beeld te komen, maar daarna geeft voor mij het uiterlijk van het beeld de kwaliteit aan en niet de technische perfectie.
ps. ik vind het leuk dat je mijn commentaren hier en elders kritisch benaderd, dit laat mij ook weer een stapje dieper nadenken!