Hoi allemaal, bedankt voor jullie eerlijke reacties. Exif data zal ik -zodra ik tijd heb- achterhalen via de originele foto's. Photobucket uploads nemen die data blijkbaar niet mee, en wanneer je dan ook nog eens een (kleine of grote) wijziging aanbrengt via Photobucket Edit dan is je oorspronkelijke bestandsnaam niet meer te achterhalen. Dat resulteert in goed moeten zoeken tussen een reeks van veel meer foto's van deze dag, niet erg nuttige tijdsbesteding dus... Wellicht heeft iemand hier een andere manier van werken voor, ik hoor het graag

Wat ik me kan herinneren qua instellingen van toen is dat ik met een 75-300mm lens een erg hoge sluitertijd heb gebruikt 1/600 - 1/1000. Ik heb bijna constant een hele hoge ISO-waarde (1600-6400 of auto) gehouden omdat dat makkelijker was om wat licht in beeld te krijgen. De foto´s heb ik in de ochtend gemaakt rond een uur of 10.00; de zon staat begin december dan nog erg laag en de bos/parkachtige omgeving met hoge bomen hield ook vrij veel warm zonlicht tegen. Vandaar de sombere kleuren (hoewel ik ze voor mijn gevoel wel best warm vind).
Het waren achteraf gezien echt niet de beste waarden die ik had kunnen gebruiken maar voor mij wel het makkelijkst hanteerbaar. Ik ben ook nog niet zo geoefend in het stilhouden van de camera en voor ik het weet had ik bewegende beelden die nog onscherper waren dan de foto's die ik nu heb geplaatst. Om het fotograferen mezelf toen niet onmogelijk te maken heb ik die instellingen gebruikt. Ik heb nog een hele hoop te leren dus

Maar dat komt vast goed.
Mendel, bokeh is dat een scherpe voorgrond met heel onscherpe achtergrond? Mis je bij foto 3 juist niet de weerspiegeling van de zwaan? Dat had ik wel een beetje namelijk.