Het is 28 maart 2024 23:17

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!


Auteur Deel je kennis en ervaring
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 05 sep 2013 15:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
In het kader van het delen van kennis en ervaring.

Een vraag aan de fotografen die veel vogels fotograferen.

Regelmatig wordt de vraag gesteld welke brandpuntsafstand nodig is voor vogelfotografie.
Nu eens niet de theoretische maar praktisch benadering.
Niet wat zou moeten of wat ideaal is.
Nee welke combinatie van objectief en camera gebruik je.

Zou je willen aangeven:

Werkelijke brandpunstafstand van je objectief: aantal millimeters dus.

Cropfactor: FF of 1,5 of 1,6 of 2 etc.

Gebruik van extender: nee of ja met 1,4 of 2 of ......

Waar is jouw combinatie vooral geschikt voor: type vogel en gemiddelde afstand.

Waar is jouw combinatie zeker niet geschikt voor: type vogel en afstand.

Zou je je combinatie aanbevelen aan een beginnend vogelfotograaf?

Kun je een prijsindicatie geven van jou combinatie? nieuwprijs

Heb je nog tips of dont's? (schrijf je dat zo?)

Alvast heel erg bedankt voor de te nemen moeite.

Vriendelijke groet Frans

Misschien handig om te kopieren naar je antwoord topic:

f=
cropfactor =
extender
ideaal voor
niet geschikt voor
geschatte nieuwprijs
tips
dont's


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 05 sep 2013 18:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2433
Woonplaats: Zuid Nederland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Prima idee Frans.
Zo het geen idee zijn om dit opzet uit te breiden naar andere categorieën?

Arno


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 05 sep 2013 18:19 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zal 'm wel aftrappen. ;)

Brandpuntafstand objectief: Minolta 200mm. f/2.8 + Sony 2x teleconverter = 400mm. f/5.6

Cropfactor camera: 1,5

Extender: ja dus, 2x

Is geschikt voor elke type vogel, maar zoals bij ongeveer elke vogelaar kom je bijna altijd mm.'s te kort, vooral voor de kleintjes.
Maar soms tref je ook bij de kleintjes weleens wat tammere exemplaren en dan gaat 't prima......ben niet iemand die uren op 1 plekje gaat zitten wachten. ;)

Ik zou deze combinatie zeker aanbevelen aan een beginnend vogelfotograaf, het grote voordeel van deze combinatie is 't gewicht......lens + teleconverter wegen bij elkaar 1 kg. :)

Nieuwprijs zou ik echt niet weten, de lens stamt uit 1989 en heb ik 3 jaar geleden samen met de bijna nieuwe teleconverter gekocht voor €1100,-......de teleconverter kost nieuw rond de €400,- à €500,-.

Ik heb ook weleens met een Sony 300mm. f/2.8 in combinatie met mijn 2x teleconverter gefotografeerd[600mm. dus] en 't grote voordeel daarvan is natuurlijk dat je een vogel die verder weg zit toch dichterbij kunt krijgen, maar door de grotere brandpuntafstand wordt ook de achtergrond sneller egaal bij hetzelfde diafragma en dus minder storend en springt de vogel er meer uit.
Soms is de achtergrond met 400mm. mooier, maar dan moet 't wel meezitten.....de achtergrond kan weleens teveel vervagen met 600mm., terwijl op dat moment een klein beetje detail juist mooi was geweest.
Het nadeel van deze combinatie is 't gewicht....lens + teleconverter wegen bij elkaar ongeveer 2800 gram.

Edit: Een 2x teleconverter is niet zomaar op elke lens te gebruiken, de lens moet van zichzelf al kwalitatief erg goed zijn, omdat je toch wat lichtverlies hebt door een teleconverter.....een 1,4x teleconverter kun je sneller op een lens gebruiken dan een 2x teleconverter.
Een 18-200mm. objectief bijvoorbeeld zou ik geen teleconverter op gebruiken, omdat die kwalitatief meest toch wat minder zijn.
De 200mm. f/2.8 van Minolta zegt men over dat 't 't beste objectief ie dat Minolta ooit gebouwd heeft, of dat echt waar is zal ik niet beweren, maar dat ie erg goed is weet ik wel. ;)
De 300mm. f/2.8 van Minolta[vooral de latere versie's] en ook de nieuwere van Sony[hebben de laatste van Minolta gewoon nagebouwd] is ook een heel erg goed objectief, waarmee je ook makkelijk een 2x teleconverter kunt gebruiken.
Ook de 500mm. f4 van Sony is een objectief waarbij je een 2x teleconverter kunt gebruiken en waarbij de kwaliteit dan gewoon erg goed blijft, heeft een maat van me uitgeprobeerd met mijn 2x teleconverter.....helaas is dit ding niet te betalen, ik vind €11000,- à €12000,- voor een objectief geen grapjes meer. :shock


Laatst bijgewerkt door Ron62 op 05 sep 2013 18:40, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 05 sep 2013 18:25 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
mooie aftrap ron.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 05 sep 2013 18:41 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb 'm nog wat aangevuld Frans. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 06 sep 2013 06:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1495
Woonplaats: groningen
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
ik heb de 100-400 mm van canon en afentoe gebruik ik de kenko 1,4x converter.

Als ik de converter gebruik moet de vogel altijd stilzitten en redelijk veel licht aanwezig zijn.
Bij bewegende vogels is het eigenlijk niet te doen met de converter want dan gaat hij hunten (geen scherpstellen) .
Ook bij weinig licht is het geen doen en gaat hij hunten.
Verder vind ik de kwaliteit achteruitgaan.

Ik heb de canon 2x converter gehad maar weer weggedaan , weet niet meer waarom, maar denk dat de autofocus niet werkte .

En sluit mij aan bij Ron ; je wilt altijd meer mm's hebben :S .

In principe is deze lens overal geschikt voor , makkelijk meetenemen ,en nog uit de hand foto's te nemen. Dan is de Image Stabilisator aan wel een voorwaarde .


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 06 sep 2013 07:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Waar ik ook benieuwd naar ben:
- gebruiken jullie een schuiltent?
- lokken jullie de vogels met eten of vogelgeluiden?
- rijden jullie op goed geluk rondjes met de camera (of lopen jullie op goed geluk door een bos of weiland) of gaan jullie eerst zonder camera op onderzoek uit om dan later terug te komen?
- zijn er momenten op de dag die meer geschikt zijn (bij vlinders => vroeg in de morgen)? Waarom dan?


:)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 06 sep 2013 08:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1495
Woonplaats: groningen
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
schuiltent is de auto in de meeste gevallen .
Die accepteren ze sneller dan lopend eropaf .
Maar de ene vogel is de andere niet en de omstandigheden spelen ook een rol.
Ik vind roofvogels mooi en probeer die vaak vastteleggen en dat wil in de winter sneller omdat ze dan spaarzamer met de energie omgaan en minder snel wegvliegen.
Daarnaast vind je ze makkelijker omdat er weinig groen meer aan de bomen zit.
De rovers gaan vaker op pad heb ik het idee als er een stevige wind waait waardoor ze goed kunnen zweven boven de landerijen , of bidden.
Ik wil weleens een een geluid gebruiken als is het alleen maar om te horen of er een bepaalde vogel zit en reageert.
Men wil dit niet tijdens de paartijd hebben (zie ook birdpix.nl waar je ook veel info kan vinden)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 06 sep 2013 09:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
bobross ook jij bedankt voor het reageren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 06 sep 2013 09:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24311
Woonplaats: Ulrum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Goed initiatief Frans. :up

f= Canon EF 500mm F/4.0 L USM iS

cropfactor = Canon EOS 5D Mark II, dus FF

extender: Canon 1.4x dus in totaal 700mm, deze extender zit vrijwel altijd ertussen.

ideaal voor: alle soorten vogels (maar ook zoogdieren in het veld)

niet geschikt voor: een zwakke rug ;)

geschatte nieuwprijs: schrik niet, als je deze set nu nieuw koopt een slordige €12.000 en dan vergeet ik nog even een stevig maar licht (dus carbon) statief en goede statiefkop die hierbij absoluut noodzakelijk zijn. Dus tel daar nog een ruime €800 bij op.

tips: Des te meer mm's des te beter zou je denken maar vergeet niet dat hier grenzen aan zijn. Ik schat zo in dat boven de 800mm e.e.a. erg moeilijk stilhouden wordt, ook op een stevig statief in de wind. Dit enerzijds door de brandpuntsafstand en anderzijds door het extra gewicht.

dont's: bezuinig niet op de kwaliteit, een tweede lens koop je niet snel weer.

Henry schreef:
Waar ik ook benieuwd naar ben:
- gebruiken jullie een schuiltent?
- lokken jullie de vogels met eten of vogelgeluiden?
- rijden jullie op goed geluk rondjes met de camera (of lopen jullie op goed geluk door een bos of weiland) of gaan jullie eerst zonder camera op onderzoek uit om dan later terug te komen?
- zijn er momenten op de dag die meer geschikt zijn (bij vlinders => vroeg in de morgen)? Waarom dan?


- Er ligt altijd een schuiltent in mijn auto maar ik gebruik hem nooit. Dit door mijn gebrekkige gezondheid.

- Ik lok nooit vogels anders dan op de vaste voerplek in de wintertuin. Zeker lokken met geluiden is uit den boze, het verstoort vogels ernstig.

- Ik rij rondjes met de auto (lopen gaat me niet goed af met deze zware set en mijn slechte gezondheid) maar niet op goed geluk. Door mijn jarenlange ervaring als vogelaar weet ik de betere plekken goed te vinden en weet ik in grote lijnen wat ik waar in welke tijd van het jaar kan verwachten. Bovendien vogel/fotografeer ik veel in een vast gebied wat ik op mijn duimpje ken. Je moet het gedrag van de verschillende type vogels goed kennen. Een kennis die ik bij veel vogelfotografen nogal eens zie ontbreken. Deze kennis is ook van belang om mogelijke verstoring te voorkomen.

- vroeg in de morgen is het beste. Vogels zijn dan actiever en ook het licht is aanmerkelijk beter voor de fotografie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 06 sep 2013 10:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1495
Woonplaats: groningen
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
@ Rob

en als je nu geluiden gebruikt terwijl er diverse vogels in de buurt zijn ??

Kan mij voorstellen dat als er 1 ergens zit en die na een maand opeens een soortgenoot hoort dat hij/zij aardig in de stress kan raken, maar lijkt mij dat als er diverse soortgenoten rondvliegen die allemaal geluid voortbrengen dat dat ene geluid van jou toch niet zo'n probleem zou moeten vormen ?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 06 sep 2013 11:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24311
Woonplaats: Ulrum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vogels hebben vaak een vast territorium. Soortgenoten in de buurt hoort hij wel maar die zitten in hun eigen territorium en zijn derhalve geen concurrentie. Als je in dit territorium het geluid van een soortgenoot gaat afspelen wordt je een concurrent en is de kans aanwezig dat de vogel zijn territorium zal verlaten.
Vogelbescherming Nederland, Birdpix.nl en andere organisaties adviseren dan ook met klem geen geluiden te gebruiken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 06 sep 2013 11:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1495
Woonplaats: groningen
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Rob Olivier schreef:
Vogels hebben vaak een vast territorium. Soortgenoten in de buurt hoort hij wel maar die zitten in hun eigen territorium en zijn derhalve geen concurrentie. Als je in dit territorium het geluid van een soortgenoot gaat afspelen wordt je een concurrent en is de kans aanwezig dat de vogel zijn territorium zal verlaten.
Vogelbescherming Nederland, Birdpix.nl en andere organisaties adviseren dan ook met klem geen geluiden te gebruiken.



ok , duidelijk :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 06 sep 2013 11:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Rob ook jij bedankt voor je bijdrage. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 06 sep 2013 13:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8921
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Kan me wel vinden in vorige meningen.
Zelf heb ik alles van Nikon. ff en wat mm lenzen.
Extenders heb ik ook de 1.4 en de 2.0. Ik gebruik ze eigenlijk liever niet want hoe je het ook wend of keert het levert verlies op maar soms is het prettig om wat millimeters toe te voegen.

Fotograferen vanuit een hut en auto heeft mij voorkeur, als het niet anders kan dan met statief of 1 poot. De gouden regel geldt ook hier 1 uur na zonsopkomst en een uur ervoor bij de zonsondergang.
Veel zon is niet lekker fotograferen overdag.

Het benaderen van een vogel vind ik altijd spannend Ik kijk eerst naar de ideale plaats vanwege de lichtval en compositie, en wat ik wil, voor een stilzitter zo dichtbij mogelijk en voor een wegvlieger een positie waar de vogel ook met uitgestreken vleugels nog in het kader passen (gaat vaak fout)

Het technische verhaal scheelt veel per situatie Av, S of M stand net als de wb en iso.
Veel kilometers maken, netwerken en durven te vragen is een tip. Een fout die ik zelf vaak maakte is om een vogel achterna te gaan als die een eind verderop ging zitten. Soms is het beter om gewoon te wachten wanneer de vogel weer terug keert op de gewenste spot.

Verder besef ik dat er heel veel winst (iig voor mezelf) gemaakt kan worden in het bewerken van de foto's daar doe ik zelf nog veel te weinig mee vanwege gebrek aan kennis en het uitvoeren in de praktijk (een foto moet in hooguit een paar minuten noodzakelijke bewerking klaar zijn) .

Over het financiële gedeelte het volgende het vermelden van prijzen oid vind ik net zo slim als het melden wanneer je op vakantie gaat.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 06 sep 2013 15:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 5768
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een zeer interessant onderwerp Frans !
Ik heb allemaal Canon materiaal en alle maal L omdat ik in het verleden al enkele malen mijn neus stootte door een goedkopere lens aan te schaffen en daar spijt van te krijgen. Dit mede omdat ik het typetje ben waarbij de kwaliteit van de materialen vaak vooruit loopt op de - in dit geval - kwaliteit van de fotografie.
Het specifieke van vogelfotografie is dat je dichtbij je onderwerp moet komen door - altijd - de afstand en ook de millimeters van de objectieven. Ik was een week met vogelaars op pad die helemaal gelukkig worden van een adelaar op een kilometer of meer afstand of een draaihals op 100 meter. En ik werd steeds ongelukkiger ondanks mijn 700mm.
Met mij FF gebruik ik een Canon EF 500mm F/4.0 L USM iS meestal icm. 1,4 teleconverter. Een 2.0 resulteert in handmatig scherpstellen en zo.
Daarnaast heb ik nog een 100-400 die het voordeel heeft dat je ermee uit de hand kunt fotograferen.
Voor de 500mm heb ik ook een goed Gitzo statief aangeschaft.
Tevens gebruik ik een leuke verrekijker.

Wat ik voorlopig nog het moeilijkst vind is de benodigde kennis over waar, wanneer en hoe je bepaalde soorten kunt vinden. Welke omgeving heeft hun voorkeur? Tijd van het jaar?
Vroeg uit bed komen is niet zo'n sterk punt van me.
Daarom is het zo fijn vanuit een vogelhut te kunnen fotograferen, maar ook de auto is me goed bevallen. In de winter probeer ik van mijn tuin een vogeltuin te maken door uitgebreid te voeren, takken en stokken aan te brengen en voedselcontainers etc uit het zicht aan te brengen of zelf te maken. Daarbij plaatste ik afgelopen winter mijn schuiltent permanent in een hoek van de tuin en heb daar veel uren doorgebracht - ook in sneeuw en vrieskou. De winter biedt toch meer mogelijkheden wat mij betreft en je hoeft niet zo vroeg uit bed :up .
Ik ben van plan de schuiltent meer in het terrein te gaan gebruiken, maar dan stuit ik weer op onvoldoende kennis.
Technisch: bijna altijd Av ; witbalans op automatisch; spelen met iso en met diafragma. Tegenlicht e.d. vind ik nog heel moeilijk, maar begint te komen.

Ik haal foto's binnen met Lightroom 4 en bewerkte ze altijd met PSE. Sinds 1 week heb ik Photoshop CC genomen, maar daar gaat nog veel tijd inzitten voordat ik de winst daarvan echt kan benutten.
Overigens kost het me soms uren alvorens een geselecteerde foto klaar en - niet altijd :( :blush - naar mijn zin is.

De opmerking van Wil over de financiële kant van de zaak vind ik een terechte. Laten we het er maar op houden dat iedere millimeter steeds duurder wordt, nog losstaand van camera en alle andere hulpmiddelen. Onevenredig overigens.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 06 sep 2013 15:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
will53 en Roquirocks ook dank voor jullie bijdragen. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 06 sep 2013 18:35 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40512
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
Waar ik ook benieuwd naar ben:
- gebruiken jullie een schuiltent?
- lokken jullie de vogels met eten of vogelgeluiden?
- rijden jullie op goed geluk rondjes met de camera (of lopen jullie op goed geluk door een bos of weiland) of gaan jullie eerst zonder camera op onderzoek uit om dan later terug te komen?
- zijn er momenten op de dag die meer geschikt zijn (bij vlinders => vroeg in de morgen)? Waarom dan?


:)

Ik gebruik nooit een schuiltent, maar roofvogels vaak vanuit m'n auto en dan met een rijstzak op 't portier waarvan 't raampje dan natuurlijk open staat. :P
Een stil zittende roofvogel altijd vanuit de auto, als ze vliegen of staan te bidden wil ik weleens uitstappen om er beter bij te komen en om wat makkelijker te kunnen bewegen.
Vogels die al vliegen of staan te bidden gaan er minder snel vandoor dan degene die stil op een paaltje zit is mijn ervaring, maar het werkt natuurlijk niet altijd. ;)

Heel soms als bijv. een torenvalkje ergens zit en ik heb al wat foto's gemaakt maak ik weleens heel zachtjes geluidjes om de aandacht te trekken, zodat de vogel mijn kant op kijkt.....maak dan geen vogelgeluiden[dat kan ik niet eens :rof ], maar klak bijv. heel zachtjes met m'n tong, of andere geluidjes waarmee ik ook de aandacht van onze hond meest wel krijg.

Ik gebruik in ieder geval geen vogelgeluiden of voer om de vogels te lokken!

Als ik naar Zeeland ga dan rij ik inderdaad op goed geluk wat rondjes daar en zet de auto soms ook weleens voor een kwartier of half uurtje stil op een plekje waarvan ik denk dat er wel wat langs kan komen.
Andere vogels, vooral watervogels zoals futen, reigers, visdiefjes, enz. benader ik weer heel anders, neem bijv. het uitje van pas geleden met Harry[Zoekertje] en Joop[Fotosmurf] van dit forum.
Ik was een aantal keer op een stekkie geweest waar veel van dit soort watervogels zitten en zat dan lekker op een steiger daar m'n foto's te maken van de vogels die bij me in de buurt kwamen.
Had al gezien dat er veel boten en zo daar voorbij kwamen en dat de vogels daar helemaal geen angst voor hadden en je ze zo dus makkelijk zou kunnen benaderen.
Ben toen met een maat van me meegeweest om een dagje te gaan varen samen met de vrouwen en toen kwamen we ook daar langs, dus kon toen mooi al wat leuke foto's maken vanuit de sloep.
Maat van me geeft totaal niet om fotografie, dus vaarde meest te snel, maar toch had ik nog een aantal leuke foto's kunnen maken.
Ik had al gezien dat ze daar vlakbij roeiboten, kano's en waterfietsen verhuren, dus het plannetje om een waterfiets te huren was toen in me opgekomen.
Het resultaat heeft al verschillende keren hier op 't forum gestaan, zowel van Harry, als van Joop, als van mijzelf.....heel veel visdiefjes van heel dichtbij en ook futen en nog wat ander spul, was gewoon erg leuk om te doen.
En zo'n waterfiets is ook erg stabiel en je kunt dus ook makkelijk andere standpunten innemen, zoals gaan staan[hoog standpunt], of de camera vlak boven 't water houden[laag standpunt], terwijl dat in een roeiboot allemaal wat moeilijker is, omdat ie veel meer wiebelt, zeker als je er met meer personen in zit.
Het enige nadeel was dat de verhuur van boten en waterfietsen pas vanaf 10:00 uur kan, dus de lichtomstandigheden waren niet makkelijk.
Ik denk dat ik de man van de verhuur nog een keer ga bellen om te vragen of het ook een keer wat vroeger kan.....denk dat ie daar niet moeilijk over doet, want met verhuren waren ze ook vrij makkelijk, alleen je voornaam was genoeg en betalen bij terugkomst. :)

Het moment van de dag ligt eraan welk jaargetijde het is en welke vogels.....momenteel heb ik ook 't idee dat bijv. de roofvogels zich wat vroeger, maar ook wat later op de dag meer laten zien, dus niet midden op de dag.
Ook heb je in de winter meer kans om een buizerd tegen te komen dan nu[hoewel ik 't idee heb dat er al wat meer zitten dan 1 of 2 maanden geleden], omdat dan de overwinteraars uit 't noorden weer hier zitten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 10 sep 2013 22:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1656
Woonplaats: Enschede
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Even een schopje omhoog omdat dit topic anders dreigt te verzanden door het plaatsen van nieuwe foto's.
@Frans: kan je dit topic niet standaard bovenin laten verschijnen, anders heeft het denk ik weinig nut.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 11 sep 2013 10:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank je Sandra.
Zal het af en toe bumpen.

Edit: zag net je grutto foto's.
Nog mooier is het als je hier zelf een bijdrage levert. :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 45 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed