Het is 28 maart 2024 10:59

Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!


Auteur Deel je kennis en ervaring
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 23 feb 2018 23:52 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 9
Woonplaats: Best
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
Henk, leg mij eens uit wat je bedoelt met je opmerking dat met de 5D Mark IV kunt croppen (tot ongeveer 65% van het RAW origineel) zonder een pixel te verliezen. :dk

Inderdaad want je verliest toch 35% van de pixels?
Ik vermoed dat je bedoeld dat de ff dan nog een foto over heeft die bij een crop camera het helebeeld vult..?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel je kennis en ervaring
BerichtGeplaatst: 02 aug 2018 19:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1656
Woonplaats: Enschede
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Goh, is het alweer 2 jaar geleden sinds mijn laatste post? Tijd vliegt voorbij. Leuke vraag heb je neergelegd Henry, dat is altijd fijn wanneer je info zoekt over bepaalde onderwerpen. Hieronder just my two cents :)

Vraag 1: Om te beginnen gaat het mij niet altijd alleen maar om het vogeltje maar meer ook de omgeving en het licht. Hiervoor rijd ik naar de plekken waarin ik graag het vogeltje wil fotograferen en kan me daar uren vermaken met alles wat ik onderweg tegenkom. Ik ben dol op zacht en fijn licht wanneer ik vogels fotografeer dus bij het uitzoeken van de locatie en het tijdstip houd ik hiermee rekening.

Vraag 2: Ik fotografeer met een fullframe camera van Canon met een 22,3-Megapixel volbeeldsensor. Deze geeft afbeeldingen met een grootte van 5760 x 3840 px.
Voor vogelfoto’s wil ik minimaal aan beeldmateriaal overhouden :3500 x 2350 px ca 8 mb zodat je nog een mooie print kan maken op A4-formaat. Mijn uitgangspunt voor croppen heeft niet zozeer alleen maar met de scherpte te maken. Mbt de scherpte zou ik nog wel meer kunnen croppen om nog een leuke beeldvullende vogelfoto op internet te kunnen zetten. Een camera met meer megapixels zou mbt het maken van grote scherpe prints een welkome aanvulling zijn.

Vraag 3: Mijn spiegel klap ik nooit op en een afstandsbediening gebruik ik niet…hoewel je daar hele leuke dingen mee kan doen icm een groothoek en vogelportretten….Ik zit me net te bedenken dat het best een mooie 2e punt zal zijn op mijn wensenlijstje.

Vraag 4: Ik begrijp de vraagstelling denk ik niet zo goed…..contrastrijk….hard licht? Wanneer je met hard licht foto’s maakt zie je grote contrasten. Omgekeerd hoeft een foto met veel contrast niet perse bij hard licht gemaakt te zijn, denk bijv aan een foto gemaakt bij ondergaande zon met daarin een silhouet, geweldig toch? Wanneer je bij fel zonlicht vogels wil fotograferen heb je inderdaad te maken met flinke contrastverschillen, tenzij je de vogel op een beschut plekje zit kan het toch een hele fraaie foto worden. Een minder contrastrijk weertje……daarbij denk ik aan zacht ochtendlicht met fijne details, wanneer ik meer contrast zou willen dan zal het plaatselijk zijn en voeg ik dit naderhand toe in photoshop.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 75 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed