-1. Daar doet elke vogelaar natuurlijk een hoop moeite voor denk ik
Je probeert toch om ze er zo gedetailleerd mogelijk op te krijgen en zeker bij de kleine vogeltjes moet je dan toch proberen om er knap dichtbij te komen.
Meestal met de auto en dan heel voorzichtig proberen om er dichterbij te komen, maar bijvoorbeeld op het strand is het kruipen en sluipen.
Ik weleens een Torenvalkje dat ik met prooi een stukje verderop in het veld zag zitten beslopen en dan letterlijk via tijgeren over de grond.
Ik heb toen wel leuke foto's kunnen maken, alleen was het erg koud toen en m'n jas en ook m'n accu's en geheugenkaartjes had ik in m'n auto laten liggen.
En ja hoor, na een tijdje daar te hebben gelegen was m'n geheugenkaartje vol, dus foto's terug kijken en degenen die er in m'n zoeker(EVF) minder uit zagen weer verwijderd, zodat ik weer een aantal nieuwe kon maken dus foto's terug kijken, verwijderen en dan weer nieuwe maken, ik heb dat toen wel een aantal keren moeten herhalen.
Soms zet ik m'n auto ook weleens stil op een plek als ik daar wat verwacht en dan is het afwachten of er iets leuks voor je lens wilt komen.
-2. Hoeveel er gecropt kan worden ligt ook grotendeels aan de kwaliteit van de foto.
Ik heb zelf een 24MP sensor en als de foto heel goed van kwaliteit is(meest genomen met de 200mm f/2.8 zonder teleconverter) dan hou ik meest als maximale crop ongeveer 6MP aan, dus bijvoorbeeld 3000 X 2000 pixels.
Maar meestal hoef ik minder te croppen, ik denk dat ik gemiddeld op ongeveer 4000 pixels aan de langste zijde uitkom....dus ergens tussen de 3500 en 4500 pixels.
Heel soms als ik heel dichtbij zat/stond moet ik ook weleens een foto groter maken, dus een stukje erbij clonen als ik het onderwerp te krap in het kader vind staan, of als er niet genoeg kijk/loop ruimte is naar mijn zin.
-3. Ik heb een camera met een vaste lichtdoorlatende spiegel(SLT), dus hier heb ik geen last van.
Afstandsbediening heb ik niet en gebruik ik dus nooit.
Mocht ik een foto willen maken waarbij ik de camera zo stil mogelijk wil houden op een statief bijvoorbeeld dan gebruik ik de timerfunctie in de camera.
-4 Mijn ervaring is dat minder contrast beter is voor de details.