Het is 16 jul 2025 00:45

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Nestfotografie is niet toegestaan!

Auteur Arend
 Arend
BerichtGeplaatst: 02 jun 2014 14:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Foto's maken bij een roofvogelshow is wel topsport hoor. Het laat me zien dat ik nog veel moet oefenen. Dit is een arend die gelukkig even wat langer bij iemand op de handschoen mocht zitten zodat ik ook nog een paar foto's kon maken zonder alle publiek er gelijk bij op. Dat is al een hele kunst, er waren ontzettend veel mensen door het mooie weer vorige week in de Overtuin te Oranjewoud. Maar graag wil ik commentaar op de beide vliegende arenden. Eentje hoog in de lucht, daar heb ik problemen met het donkere deel te fatsoeneren door de ruis die ik niet mooi weg krijg. Iso 400. En de tweede heeft een heel drukke achtergrond maar ik vindt het al heel wat dat ik twee al vliegend enigzins scherp er op heb weten te krijgen. Als ik continu schiet dan duurt het soms erg lang voordat ik weer nieuwe kan maken. Ik heb een Lexar premium series SDHC 200x klasse 10 kaartje in een eos450D. Is een van beiden te langzaam om veel foto's achter elkaar te kunnen maken? Bij de motorraces gaf het toestel soms zelf error aan en kon het niet bijhouden. Daarmee mis ik dan heel veel kansen en is het onderwerp sneller uit beeld als me lief is.
1
Fotografie

2
Fotografie

3
Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Arend
BerichtGeplaatst: 02 jun 2014 15:10 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Voor mij is het portret uitstekend gelukt, mooie scherpte, netjes :good2

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Arend
BerichtGeplaatst: 02 jun 2014 15:50 
Lid
Fotografie

ytje123 schreef:
Foto's maken bij een roofvogelshow is wel topsport hoor.
Als ik continu schiet dan duurt het soms erg lang voordat ik weer nieuwe kan maken. Ik heb een Lexar premium series SDHC 200x klasse 10 kaartje in een eos450D. Is een van beiden te langzaam om veel foto's achter elkaar te kunnen maken?

Ytje, hetgeen jij beschrijft is normaal.
Dat ding kan niet aan 1 stuk blijven doorratelen. Als je er een bepaald aantal hebt geschoten moeten de gegevens worden opgeslagen. Dat zal te maken hebben met intern geheugen en/of dat de stroomvoorziening weer even moet bijkomen.
Met de 5D MKIII gebeurt dat ook na 8 beelden.

Wil je roofvogels in alle vrijheid kunnen fotograferen dan kan ik je een workshop aanbevelen, waar je aanwijzingen krijgt en vervolgens allerlei roofvogels ten behoeve van de fotografen - dwz. zonder publiek in de weg - gevlogen worden - bij herhaling. Heel leerzaam !
Er zijn diverse mogelijkheden

Profiel op dit foto forum
 Arend
BerichtGeplaatst: 02 jun 2014 16:09 
Moderator
Fotografie

Portret is een fraaie hoor. :up

Met mijn Nikon D3 kan ik 9 beelden per seconde maken en kan zelfs naar 11 f/s maar ik kan niet aan een stuk door ratelen want het moet inderdaad weg geschreven worden.
Ik heb geleerd van een sportfotograaf dat je het beste met korte tussenpozen kan schieten.
Dus 3 a 4 beelden en dan even stoppen, is secondewerk, en dan weer 3 a 4 beelden. Uiteindelijk zal als je dit continu blijft herhalen je ook op een moment belanden dat hij even weigert. Maar met bepaalde momenten in de sport gebeurt dat hoog zelden omdat een actie ook geen minuten duurt.

Arend
BerichtGeplaatst: 02 jun 2014 19:18 
Lid

Een heel mooi portret, de rest is al gezegd. Gr. Hans.

Arend
BerichtGeplaatst: 02 jun 2014 21:10 
Lid
Fotografie

Mooie foto's Gr Martin.

Arend
BerichtGeplaatst: 02 jun 2014 23:38 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Beetje hard licht, wat je bij de 1e foto redelijk netjes onder controle hebt, dat is een mooi portret. :up

Bij de 2e zijn sommige plekken op z'n kop wat overbelicht, maar staat er wel netjes scherp op.

De 3e had je juist weer wat meer moeten overbelichten, dan hadden de donkere delen er beter uitgekomen en heb je ook minder last van ruis.
Snap de Exif ook niet helemaal, want waarom f/11 en ISO400?
Beter is 't dan denk om het diafragma meer open te gooien en de ISO omlaag, ook dat helpt om minder ruis te krijgen.

Dat je camera in burstmode niet lekker gaat dan kan dat aan 3 dingen liggen.....
1.De sluitertijden zijn te laag, maar dat was hier denk niet aan de orde.
2.De camera is te traag
3.Je geheugenkaartje is te traag

Als je een camera hebt die niet snel weg kan schrijven dan kun je er een snel geheugenkaartje in doen, maar dat helpt dan niet.
Heb je wel een camera die snel weg kan schrijven, maar je stopt er een traag geheugenkaartje in dan zal ie ook traag zijn.
Het gaat dus om de zwakste schakel, zelf koop ik tegenwoordig altijd geheugenkaartjes van 95MB, zelfs al zou denk ik 45MB ook al genoeg zijn......de volgende camera heeft waarschijnlijk wel die 95MB nodig en dan hoef ik niet allemaal nieuwe kaartjes te kopen.
Ik heb nog 2 kaartjes die wel wat trager zijn[1 van 20MB] en kan het verschil duidelijk merken als er daarvan 1 inzit, zelfs als ik zelf snel achter elkaar klik, dus niet in burstmode, want dat gebruik ik weinig. ;)

Arend
BerichtGeplaatst: 03 jun 2014 11:55 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Het was overdag en felle zon. Dus pech met een beetje sluierbewolking die er s'morgens nog wel was maar in de middag helemaal verdween. Omdat ik de meeste foto's met de 75/300 mm maakte had ik de iso op 400. Dit is maar een kitlens en in de meeste gevallen is een lagere iso niet te doen bij deze lens. ook al overbelicht ik zover ik kan en neem het grootste diafragma dan zijn nog de foto's in de meeste gevallen veel te donker. En al helemaal bij snelle sluitertijden. Misschien kan ik hem beter op auto iso zetten als ik snel moet wisselen van de lenzen? De vogel met de blauwe lucht is nog weer met de 18/55 gemaakt. Ik heb daar een snelle sluitertijd staan en hij heeft dus zelf het diafragma bepaald omdat ik hoogstwaarschijnlijk in de Tv stand werkte. Maar met die lens had ik wel een lagere iso kunnen kiezen. Maar bij de blauwe foto zie ik dus dat de foto 0.7 onderbelicht is. Dat had dus in dit geval niet gemoeten.Maar ja het gaat allemaal zo snel op een show. Krap 10 minuten per vogel die dan het hele publiek rond gaat en ook nog van hot naar her moet vliegen. Maar het is leerzaam, zo'n dag zit vol met fotografie fouten waar ik dan thuis eens flink over na kan denken hoe het anders had gemoeten. en soms denk je dan jeeeee wat stom van me, ik had het toch kunnen weten.

Arend
BerichtGeplaatst: 03 jun 2014 18:49 
Lid
Fotografie

foto's 2 en 3 vind ik beide niet scherp. Weet dat het lastig is om in beweging te fotograferen.. wat ik heb geleerd en ook heb geoefend is om met je object mee te bewegen... Heb je dit ook gedaan? Hoe stond je belichtingscompensatie? kan ook zijn dat je deze te donker hebt gedraaid zodat hij automatisch donkere foto's maakt? Lijkt mij verder ook wel een duidelijk verhaal mbt die sd kaartjes.

De eerste foto vind ik erg goed gelukt!

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp