Hoi Bert,
Ik had daar buiten al een paar keer zitten ontbijten en gezien dat de Schildraven dan erg brutaal waren, dus maar een keer m'n fototoestel mee naar het ontbijt.
Gambia is super als je vogels in de vrije natuur wilt fotograferen.
De ingang van ons hotel was ongeveer 100 meter vanaf het beroemde bruggetje van Kotu, waar meest wel een aantal Bonte IJsvogels zaten en waar ook de Reuzenijsvogel soms even langs kwam en natuurlijk wat Zwaluwen, Reigers, Grijskopmeeuwen en soms ook nog een ander soort IJsvogel, maar die wilde niet echt voor de lens komen.
Liep je nog 100 meter verder dan het bruggetje en je ging linksaf de rijstvelden in dan stond je tussen de vele soorten Reigers[o.a. zwarte, zilver, ral, enz], Bijeneters, Sporenkieviten en allerlei andere soorten.
De meeste vogels zijn gewoon lopend goed benaderbaar, dus je kunt naar hartenlust foto's maken daar.
Ook zitten er heel veel Kapgieren en Zwarte Wouwen en die kun je gewoon vanaf het strand of zwembad bij het hotel op de foto zetten.
Eigenlijk moet je tussen 11:00 uur en 16:00 uur geen foto's maken, omdat het licht dan wat aan de harde kant is, dus meest ging ik 's ochtends een aantal uur en aan het eind van de middag een aantal uur, maar soms maakte ik ze ook gewoon midden op de dag.
Naar Tendaba Camp geweest wat een stuk verderop langs de rivier The Gambia ligt en op de weg er heen en weer terug kwamen we ook allerlei leuke roofvogels tegen.
We hebben daar een overnachting gedaan en gingen de andere ochtend een boottocht maken in de mangroven aan de andere kant van de rivier, kwamen we eerst al een aantal Dolfijnen tegen midden op de rivier en in de mangroven kom je ook echt van alles tegen, o.a. IJsvogels, vele soorten reigers, Slangenhalsvogels, Pelikanen, Haviken, Arenden en ook allelei kleine vogeltjes, je verveelt je geen moment in die boot, want na elke bocht zit er wel weer wat leuks op je te wachten.
Ik zou zo weer terug willen, maar m'n vrouw[die niet om fotografie geeft] vond het wel leuk, maar wil de volgende keer toch weer ergens anders heen, zij geeft meer om bergen, bossen en wandelen.
Gambia is ook helemaal niet duur, je gaat er bijv. uit eten voor ongeveer €10,- à €15,- per persoon en dan kun je gewoon goed en lekker eten.
Wij zaten er eind januari, begin februari en dan is het daar op het heetst van de dag ongeveer 32 graden en 's avonds en 's nachts koelt het af naar 17 à 18 graden.....wij hebben de airco niet aan gehad.